İstanbul’da Trafik Durumu

Yandex’in yeni araştırması, Yandex.Trafik verilerine göre İstanbul’un Aralık 2011 – Mayıs 2012 dönemindeki trafik durumunu konu alıyor.

İçindekiler

1. Yandex.Trafik nasıl çalışır?

Yandex.Trafik, şehirdeki taşıt yollarının trafik sıkışıklığı derecelerini ölçümleyerek kullanıcılara yolların hangisinin ne derece yoğun trafiğe sahip olduğunu veya serbest olduğunu gösteren bilgi servisidir. Araçların rotaları ve ilerleme hızına dair veriler içeren bu anlık bilgiler, Yandex.Trafik servisine, servisi kullanan sürücülerin yanı sıra, büyük araç filolarına sahip ve Yandex’in çözüm ortağı olan şirketlere
Yandex.Trafik’in veri kaynakları için bkz.: http://company.yandex.com.tr/technologies/trafik.xml
ait binlerce araç tarafından sağlanmaktadır. Halihazırda İstanbul’da Yandex.Trafik’e bilgi sağlayan sürücülerin sayısı 13 bin’e ulaşmıştır.
Bir yol kesitindeki trafik durumunun algılanması için Yandex.Trafik, bu yol kesitindeki fiili yolculuk sürelerinin serbest yoldaki yolculuk sürelerinden ne kadar farklı olduğunu hesaplayarak sonucu derecelendirir ve yapılan analiz sonucu ilgili yol kesitleri, oradaki trafiğin sıkışıklık derecesine göre “yeşil” (yol serbest), “sarı” (trafik sıkışıklığı orta derecede) veya “kırmızı” (trafik ilerlemiyor) olarak işaretlenir. Şehir genelinde trafik durumu ise sistem tarafından, 10 puanlık cetvele göre
Yandex.Trafik’in genel trafik sıkışıklığı skalası:
1, Yollar serbest
2, Yollar neredeyse serbest
3, Trafik yer yer sıkışık
4, Trafik yer yer sıkışık
5, Trafık sıkışık
6, Trafik sıkışık
7, Trafik oldukça sıkışık
8, Trafik zor ilerliyor
9, Trafik ilerlemiyor
10, Metroyu kullanmanızı tavsiye ederiz
değerlendirilir. Genel indeks, A noktasından B noktasına ulaşmak için serbest yoldaki yolculuğa göre ne kadar ek süre gerekeceğini gösterir. Örneğin, sistemin o an gösterdiği trafik sıkışıklığı derecesi 5 ise, yolculuk, serbest yollardakine göre aşağı yukarı iki kat daha uzun sürecek demektir.

2. Trafik ne zaman sıkışık olur?

2.1 Gün boyunca trafiğin sıkışık olduğu saatler
Diğer büyük şehirlerde de olduğu gibi, İstanbul’da da trafiğin en sıkışık olduğu saatler, herkesin işe gittiği sabah saatleriyle eve döndüğü akşam saatleridir. Fakat normalde akşam saatlerindeki trafik, sabah saatlerindekine göre daha sıkışıktır.
Sabah saatlerinde (8:00 ile 10:00 arası) İstanbul trafiğinin sıkışıklık derecesi 5 dolaylarında olup, sıkışık (yani haritada sarı ve kırmızı olarak işaretlenen) yol kesitlerinde oluşan araç “kuyruk”larının toplam uzunluğu, İstanbul’dan İzmir’e kadar olan mesafenin iki katı, yani 1,100 km’ye yakındır.
Akşamları (18:00 ile 20:00 arası) ise trafik sıkışıklığı 6 dereceye ulaşır; dolayısıyla ortalama bir İstanbullunun eve dönüş yolculuğu, serbest yoldaki yolculuğa göre 2.5 kat daha uzun sürer. Dolayısıyla serbest yoldaki yolculuğu 20 dk süren bir sürücü, akşam trafiğinde bir ayda 10 saat, bir yılda ise aşağı yukarı 5 gün kaybeder.
2.2 Hafta itibarıyla trafik sıkışıklığı
İstanbul’un iş günlerindeki trafiği genellikle aynı düzeni izler. Pazartesi – Cuma günleri 07:00 ile 23:00 saatleri arasında 4.5 derece seviyesinde kalan ortalama trafik sıkışıklığının, Cumartesi günleri de önemli ölçüde değişmeyerek 14:00 – 15:00 saatlerinde iş günlerindeki akşam trafik sıkışıklığıyla aynı derecede olduğunu görebiliriz.
2.3 İstanbul’un 6 aylık trafik düzeni
Aralık 2011 – Mayıs 2012 döneminde İstanbul trafik durumunda, aşırı yağışların olduğu günler hariç, aşırı derecede değişiklik saptanmamıştır. Sıkışıklık açısından trafiği en az olan Ocak ayı (4.2 derece), en zor olansa Mayıs ayı (4.7 derece) olmuştur.
İlkbaharda trafiğin kış aylarına göre daha sıkışık görünmesi, kış boyunca araba kullanmayan sürücülerin ilkbahar gelince yeniden direksiyon başına dönmelerinden kaynaklanıyor olabilir.

3. İstanbul’un köprü ve ana caddelerindeki trafik durumu

3.1 İstanbul’un ana caddelerinde trafik durumu
Yandex, İstanbul’un birkaç ana caddesindeki (Kennedy Caddesi, D-100 (E-5 Otoyolu), E-80 (О-3 ve О-4), Şile Otoyolu, О-1 ve О-2 alınmıştır) günlük trafik durumu dinamiklerini de analiz etti.
Yapılan analiz sonucunda, sözkonusu caddelerdeki trafik sıkışıklığı, daha küçük cadde ve sokaklara göre daha az olup, sıkışıklık dereceleri şehir geneline göre genellikle 2.5 kat daha küçük rakamlarla ifade edilir.
Araştırma konusu caddelerin Avrupa yakasındaki kesitlerinde trafik, genellikle Asya yakasındaki kesitlere göre 1.5 kat daha sıkışıktır. Hem Avrupa, hem Anadolu yakasında trafik, Boğaz köprülerine yaklaştıkça daha sıkışık olmaktadır.
3.2 Köprüler
Köprüler üzerinden trafik akımı sabahları genellikle Anadolu yakasından Avrupa’ya, akşamlarıysa Avrupa’dan Anadolu yakasına doğru daha fazla olmaktadır.
Haliç’teki köprüler üzerindeki trafik durumu köprüye göre değişir. Galata ve Atatürk köprülerindeki trafik akımları her iki istikamette aynı derecede sıkışıklık gösterirken, Haliç köprüsü üzerindeki trafik akımı, sabahları Bakırköy’e, gündüz ve akşamlarıysa Taksim’e doğru daha fazladır.
Genellikle Boğaz köprüleri üzerindeki trafik sıkışıklığı, Haliç köprülerine göre genellikle daha azdır. 2012 Nisan ayında, İstanbul’un en meşgul koprüsü olan Atatürk köprüsünde trafiğin sıkışıklığı toplam 72 saat sürmüştür.
Köprü ismi
Nisan 2012’de trafiğin sıkışık olduğu toplam süre
Atatürk
72 saat
Galata
35 saat
Fatih Sultan Mehmet
10 saat
Haliç
10 saat
Boğaziçi
9 saat

4. Belli başlı rakam ve bilgiler

Sabah saatlerinde (8:00 ile 10:00 arası) İstanbul trafiğinin sıkışıklık derecesi 5 dolaylarında olup, sıkışık yol kesitlerinde oluşan araç “kuyruk”larının toplam uzunluğu, İstanbul’dan İzmir’e olan mesafenin iki katı, yani 1,100 km’ye yakındır.
Akşamları (18:00 ile 20:00 arası) ise trafik sıkışıklığı 6 dereceye ulaşır; dolayısıyla ortalama bir İstanbullunun eve dönüş yolculuğu, serbest yoldaki yolculuğa göre 2.5 kat daha uzun sürer.
Pazartesi – Cuma arası İstanbul’daki günlük trafik düzeni aynı olup, ortalama sıkışıklık derecesi 4.5 dolaylarındadır.
İlkbaharda İstanbul’daki trafik sıkışıklığı, kış aylarına göre ortalama hesapla 0.5 derece artmış görünmektedir.
İstanbul’un ana caddelerindeki trafik, sabahları ve gündüz saatlerinde şehir merkezine, akşamlarıysa şehir dışına doğru daha sıkışıktır.
Haliç köprülerindeki trafik genellikle Boğaz köprülerindeki trafiğe göre çok daha sıkışıktır.