• Buradasın

    YÖK Başkanı Erol Özvar yeni düzenleme açıkladı

  • Özvar, yükseköğretimde mesleki eğitime ilişkin düzenlemelerin de gündemde olduğunu vurguladı. 
    1
    1 Ekim
    Yükseköğretim alanında mesleki eğitim konusunu tekrar ele aldıklarını belirten Özvar, son 1-1,5 yılda meslek yüksekokullarına yönelik bazı reform çalışmalarını başlattıklarını anımsattı. 
    2
    1 Ekim
    Yükseköğretim alanında başarılı olan öğrencilerin daha kısa sürede üniversitelerini bitirmelerini arzu ettiklerini ve ilerleyen dönemde bu konuya ilişkin yeni çalışmalar başlatacaklarını aktaran Özvar, şöyle konuştu: Üniversitelerimizde arzu eden öğrencilerimiz başarılı olduğu takdirde daha kısa süre içerisinde yani 3 yılda bitirebilecekleri bir düzenlemeyi gerçekleştireceğimizi paylaşmayı arzu ederim. 
    3
    1 Ekim
    Mesleki eğitim konusundaki çalışmalara da değinen YÖK Başkanı Özvar, istihdam piyasalarında üniversite mezunlarında uygulama ve tecrübeye yönelik olarak beklentilerin gittikçe arttığını vurguladı. 
    4
    1 Ekim
    Özvar, yeni sistemin detaylarının önümüzdeki günlerde paylaşılacağı belirtildi. 
    5
    1 Ekim

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    YÖK'ün yeni reform çalışmalarının neleri kapsadığına dair 1 Ekim 2025 tarihli habere göre, YÖK'ün yeni reform çalışmaları şu konuları içermektedir:
    • Uygulamalı eğitim: Staj ve uygulamalı eğitim konusunda yeni düzenlemeler getirilecek, başta Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı olmak üzere ilgili bakanlıklarla bu konuda faaliyetlere başlanmıştır 2.
    • Meslek yüksekokulları: Meslek yüksekokullarında, meslek edindirme imkanı olmayan programlar sistemin dışına çıkarılacak ve uygulamalı derslerin ağırlığı artırılacaktır 2.
    • Sektör iş birliği: Meslek yüksekokulları ile odalar arasındaki bağlantılar güçlendirilecektir 2.
    • Yeni programlar: Yapay zekâ, büyük veri, siber güvenlik ve dijital sağlık gibi alanlarda yeni ön lisans ve lisans programları açılacaktır 5.
    • Program güncellemeleri: İşlevini kaybetmiş, istihdam oranı düşük veya sektör tarafından talep edilmeyen programlar gözden geçirilecek, ya kapatılacak ya da günümüz ihtiyaçlarına uygun şekilde dönüştürülecektir 5.
    YÖK, tüm bu düzenlemeleri yaparken Türkiye'deki yükseköğretim kalite standartlarından taviz vermeyeceğini belirtmiştir 2.
    5 kaynak
    Üniversite mezunlarının istihdam beklentileri genellikle şu unsurları içerir:
    • Yüksek maaş: Eğitime yapılan yatırımın bir karşılığı olarak, mezunlar kendilerini tatmin edecek bir maaş beklerler 4.
    • Kısa sürede istihdam: Mezun olduktan kısa süre içinde niteliklerine uygun bir iş bulma beklentisi yüksektir 4.
    • Kariyer gelişimi: Mezunlar, hızlı bir yükselme ve kariyer planlama fırsatı ararlar 4.
    Ancak, mevcut ekonomik koşullar ve iş piyasasındaki arz-talep dengesizliği, bu beklentilerin karşılanmasını zorlaştırmaktadır 24. Üniversite mezunları, aldıkları eğitime uygun pozisyonlarda çalışamazken, daha düşük ücretli ve niteliksiz işlere yönelmek zorunda kalmaktadırlar 24.
    TÜİK verilerine göre, 2024 yılında yükseköğretim mezunlarının kayıtlı istihdam oranı yüzde 75 olarak gerçekleşmiştir 13. Lisans mezunlarının kayıtlı istihdam oranı bir önceki yıla göre yüzde 75,6'dan yüzde 75,0'e, ön lisans mezunlarında ise yüzde 67,7'den yüzde 66,4'e düşmüştür 13.
    5 kaynak
    Mesleki eğitimde uygulama ve tecrübenin önemli olmasının bazı nedenleri:
    • Teori ile pratiği birleştirme: Uygulama, teorik bilgilerin iş hayatında nasıl kullanıldığını görmeyi sağlar 25.
    • Sektörel deneyim kazandırma: Staj ve uygulamalı dersler, öğrencilere sektörel dinamikler hakkında bilgi verir ve mezuniyet sonrası iş bulma şanslarını artırır 35.
    • Beceri geliştirme: Uygulamalı eğitim, iş etiği, profesyonel tutumlar ve problem çözme becerileri gibi yetenekleri geliştirir 5.
    • Yenilikçi yaklaşım: Uygulamalı projeler, öğrencilerin yaratıcı ve sürdürülebilir iş modelleri geliştirmelerine katkı sağlar 5.
    • İstihdam kolaylığı: İşverenler, staj süreçleri boyunca öğrencilerin yetkinliklerini değerlendirme fırsatı bulur, bu da istihdam süreçlerini kolaylaştırır 5.
    5 kaynak
    Yükseköğretimde mesleki eğitimin geliştirilmesi için şu öneriler değerlendirilebilir:
    • Sektörle entegrasyon: Meslek yüksekokullarının, kuruldukları bölgelerin sektörel kapasitesiyle uyumlu programlarda eğitim vermesi sağlanmalıdır 4.
    • Uygulamalı eğitimler: İşletmede mesleki eğitim ve staj gibi uygulamalı dersler artırılmalı, bu kapsamda eğitici personel sayısı yeterli seviyeye çıkarılmalıdır 5.
    • Müfredat güncellemeleri: Mesleki eğitim verilen alan ve dallar, değişen beceri setlerine göre güncellenmelidir 3.
    • Akademik derslerin ağırlığı: Mesleki eğitimdeki akademik derslerin ağırlığı artırılmalıdır 3.
    • Lisans programlarına geçiş: MYO mezunlarının belirli bir oranı, DGS sınavına girmeden kendi üniversitesindeki ilgili lisans programına yerleştirilebilmelidir 4.
    • Kamuoyu bilgilendirmesi: İKMEP gibi projeler hakkında kamuoyu ve mesleki eğitim çalışanları detaylı olarak bilgilendirilmelidir 1.
    5 kaynak
    Türkiye'deki yükseköğretim reformlarının ülkenin geleceği üzerindeki etkileri şu şekilde değerlendirilebilir:
    • Akademik ve idari özerklik: Üniversitelere daha fazla özerklik tanınması, onların daha rekabetçi ve esnek olmalarını sağlayabilir 24. Ancak, bu durum şeffaflık ve hesap verebilirlik mekanizmalarının güçlenmesini de gerektirir 4.
    • Kalite ve yenilik: Kalite güvencesine verilen önemin artması ve akreditasyon mekanizmalarının geliştirilmesi, yükseköğretimin kalitesini yükseltebilir 24.
    • Toplumsal katkı: Yükseköğretimin toplumsal değişmeyi sağlama işlevi, yeni nesil üniversitelerin toplumla daha güçlü bağlar kurmasıyla desteklenebilir 15.
    • Finansal sürdürülebilirlik: Üniversitelerin gelir kaynaklarının çeşitlendirilmesi ve mali özerkliklerinin artırılması, sürdürülebilir bir finansal yapı oluşturabilir 2.
    Bu değişikliklerin başarılı olabilmesi için, yükseköğretim sisteminin aşırı merkeziyetçi yapısından kurtulması ve stratejik bir yönetim anlayışına geçmesi gerekmektedir 24.
    Yükseköğretim reformlarının etkileri, uygulama süreci ve sonuçlarına bağlı olarak daha detaylı analiz edilebilir.
    5 kaynak