• Prof. Dr. Safi Arpaguş, 1967 yılında Amasya’nın Gümüşhacıköy ilçesinde doğmuştur. 
    1
    16 Eylül
    Eğitimine memleketinde başlayan Arpaguş, 1986’da Edirne İmam Hatip Lisesi’nden mezun oldu. 
    2
    18 Eylül
    İlahiyat Fakültesi Araştırma Görevlisi olarak akademik hayata başladı.1994 yılında Yüksek Lisansını; 2001 yılında Doktorasını tamamladı.2008 yılında Doçent, 2014 yılında Profesör oldu.2011-2021 yılları arasında M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dekan Yardımcılığı görevinde bulundu.2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38. Maddesi ve 15 Ekim 2021 tarihli Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle (Karar 2021/498) İstanbul Müftülüğü görevine atandı. 
    3
    16 Eylül
    Çalışma alanı İslam Tasavvuf Tarihi, kavramları ve kurumları olan Arpaguş, Mevlânâ Celâleddin Rûmî, Mesnevî ve Mevlevîlik üzerine de önemli çalışmalar yürütüyor. 
    4
    17 Eylül
    Yayınlanmış kitap, makale ve tercümeleri vardır. 
    5
    16 Eylül

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Mevlevîlik kurumunun tarihi gelişimi şu şekilde özetlenebilir:
    • Mevlana Dönemi 25. Mevlana, bir tarikat kurmamış, ancak tasavvufî düşüncelerini yaymıştır 25. Dostlarıyla düzenlediği toplantılarda dinî sohbetler yapılmış, sema edilmiş ve zikredilmiştir 2.
    • Sultan Veled Dönemi 13. Mevlana'nın oğlu Sultan Veled, Mevleviliği kendine özgü kuralları ve törenleri olan bir tarikat haline getirmiştir 15.
    • Çelebi Hüsameddin ve Ulu Arif Çelebi Dönemleri 13. Çelebi Hüsameddin zamanında Mevlânâ’nın kabri üzerine bir türbe yaptırılmış ve tarikat şekillenmeye başlamıştır 1. Ulu Arif Çelebi döneminde ise semadan önce Kur'an ve gazeller okunmaya başlanmıştır 2.
    • Pir Adil Çelebi Dönemi 13. 15. yüzyılda, Pir Adil Çelebi zamanında sema ayini bugünkü Mukabele şeklini almıştır 2.
    • Osmanlı Dönemi 13. Osmanlı padişahları, Mevleviliğe ilgi göstermiş ve destek olmuştur 1. Mevlevihaneler, üst düzey devlet yöneticileri ve zengin eşraf tarafından tesis edilmiştir 1.
    • Son Dönemler 3. 1925 yılında tekkelerin kapatılmasıyla Mevlevilik devlet himayesine girmiş, 1946'da Konya Halkevi'nin başlattığı Şeb-i Arûs törenleri ise "canlandırma dönemi" olarak adlandırılmıştır 3.
    1945 yılında Suriye hükûmetinin aldığı bir kararla Halep Mevlevihanesi kapatılmış ve Çelebilik makamıyla birlikte Mevlevilik kurumu tarihe karışmıştır 1.
    5 kaynak
    Mesnevi, özellikle Arap, Fars ve Osmanlı edebiyatında, kendi aralarında uyaklı beyitlerden oluşan ve aruz ölçüsüyle yazılan bir divan edebiyatı şiir biçimidir 23.
    Mesnevinin içeriği:
    • Konu çeşitliliği 23. Mesneviler aşk, dini ve tasavvufi, ahlaki ve öğretici, savaş ve kahramanlık, bir şehri ve şehrin güzelliklerini anlatma, mizah gibi türlü konularda yazılmıştır 23.
    • Masal ve destan motifleri 3. Yer ve zaman kavramlarının tam belli olmaması, olay ve kahramanların olağanüstülükler taşıması gibi özellikler taşır 3.
    • Hikaye anlatımı 4. Hikayeler birbirini tamamlamaz; bir hikaye anlatılırken başka bir hikaye başlatılır ve bu şekilde devam eder 4.
    Mesnevinin önemi:
    • Divan edebiyatındaki yeri 23. Divan edebiyatında roman ve hikaye gibi türler olmadığı için mesneviler bu türlerin yerini tutmuştur 23.
    • Sanatçılar için önemi 2. Aynı şair tarafından yazılmış beş mesneviye “hamse” adı verilir ve hamse sahibi olmak bir itibar kaynağıdır 2. Önemli hamse sahipleri arasında Ali Şir Nevai, Taşlıcalı Yahya, Nev’i-zâde Atâi, Fuzuli, Nabi ve Şeyhi bulunur 2.
    5 kaynak
    Prof. Dr. Safi Arpaguş'un diğer bazı yayınları şunlardır:
    • "Sohbetler (Nasâyıh ve Mevâiz)", İFAV Yayınları, 2017 13.
    • "Yenikapı Mevlevihanesi Postnişini Şeyh Celaleddin Efendi", M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2014 13.
    • "Gelibolu’dan Kahire’ye Bir Ömür Son Devir Mevlevîlerinden Hüseyin Azmî Dede -Hâl Tercümesi ve Risâleleri-", İFAV Yayınları, 2014 13.
    • "Mesnevî-i Şerif Şerhi I-XIII", Kitabevi, 2009 13.
    • "Minhacü'l-Fukara", Vefa Yayınları, 2008 13.
    • "Mevlana ve İslam", Vefa Yayınları, 2008 13.
    Ayrıca, Arpaguş'un birçok makalesi çeşitli akademik dergilerde yayımlanmıştır 1.
    5 kaynak
    İstanbul Müftülüğü'nün görevleri şunlardır:
    • İslam dininin inanç, ibadet ve ahlak esaslarını yürütmek 2.
    • İbadet yerlerini ve Kur'an kurslarını yönetmek, düzenlemek ve denetlemek 2.
    • Vaaz, hutbe, konferans ve benzeri faaliyetlerle toplumu din konusunda aydınlatmak 2.
    • Dini bayramlarda bayramlaşma düzenlemek 2.
    • Başkanlık yayınlarını tanıtmak, dağıtmak ve satışını yapmak 2.
    • Ramazan ayı, dini gün ve geceler ile diğer günlerde camilerde yapılacak vaazlar, mukabele ve mevlütlerin programlarını yapmak 2.
    • Cami ve mescitlerde mutat ibadetler dışında yapılacak dini faaliyetleri incelemek ve izin vermek 2.
    • Müftülük hizmetleri için bina ve tesislerin yapımını sağlamak, bunları yönetmek, temizlik, bakım ve onarımlarını yapmak 2.
    • Kur'an kursları, öğrenci yurt ve pansiyonlarının açılışını, eğitim ve öğretim işlerini yürütmek 2.
    • Personelin kadro, atama, nakil, sicil, emeklilik ve diğer özlük işlemlerini yürütmek 2.
    Bu görevler, Diyanet İşleri Başkanlığı Taşra Teşkilatı Görev ve Çalışma Yönergesi'ne göre belirlenmiştir 2.
    5 kaynak
    Mevlânâ Celâleddin Rûmî'nin hayatı hakkında daha fazla bilgi şu kaynaklarda bulunabilir:
    • tr.wikipedia.org 1. Mevlânâ'nın doğumundan ölümüne kadar olan süreci, önemli eserlerini ve fikirlerini detaylı bir şekilde ele alır 1.
    • sebiarus.ktb.gov.tr 2. Mevlânâ'nın hayatı ve şahsiyeti hakkında bilgi sunar 2.
    • islamdusunceatlasi.org 3. Mevlânâ'nın hayatı, eserleri ve tasavvufi öğretisi hakkında açıklamalar içerir 3.
    • haber7.com 4. Mevlânâ'nın hayatı ve bilinmeyen yönleri hakkında bilgi verir 4.
    • youtube.com 5. Mevlânâ Celâleddin Rûmî'nin hayatı hakkında bir video mevcuttur 5.
    5 kaynak