• Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen) İzmir Şubeleri, proje okullarında yapılan yönetici atamalarını liyakatsiz olmakla eleştirdi. 
    1
    30 Mayıs
    Filiz, “Bakanlık; herhangi bir kriter ilanı yapmadan, kıdem, hizmet puanı ya da mesleki yeterlilik gibi objektif göstergelere bakmadan, istediği öğretmeni ya da eğitim yöneticisini proje okullarına atayabilmektedir. 
    2
    30 Mayıs
    Proje okullarında öğretmen ve yönetici atamalarında uzun süredir siyasi sadakatin belirleyici olduğu bilinmektedir. 
    3
    30 Mayıs
    Mülakat gibi denetime kapalı uygulamalar, yandaş sendikalara mensup olanlara sağlanan ayrıcalıklar ve hakkaniyetsizlik, öğretmen atamalarını ve eğitim yöneticiliği görevlendirmelerini proje okullarına yönelik açık bir siyasi kadrolaşma aracına dönüştürmüştür. 
    4
    30 Mayıs

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Siyasi kadrolaşmanın eğitim sistemini nasıl etkilediğine dair bazı sonuçlar:
    • Eğitim hizmetinin kalitesinin düşmesi 2. Partizanca yapılan atamalar, eğitim biliminin gerekleri doğrultusunda hareket eden yöneticilerin yerine, siyasi beklentileri doğrultusunda davranan bir yönetici kitlesi yaratır 2.
    • Eğitimin içeriğinin çağdışılaşması 2. Siyasi ve ideolojik tercihlerle yapılan atamalar, eğitim programlarının ve süreçlerinin ideolojik bir şekilde şekillenmesine yol açar 2.
    • İş barışı ve iş veriminin düşmesi 2. Partizanca davranışlar, eğitim kurumlarında iş barışını bozar ve iş verimliliğini düşürür 2.
    • Yöneticilerin yeterliliğine dair belirsizlik 1. Siyasi kadrolaşma, öğretmenlerin ve eğitim yöneticilerinin yeterliliğine dair objektif değerlendirmelerin yapılmasını engeller 1.
    • Haksızlık ve mağduriyet 35. Siyasi kadrolaşma, eğitim emekçilerinin sendikal faaliyetleri nedeniyle soruşturma, sürgün ve mobbing gibi baskılarla karşılaşmasına neden olur 35.
    Siyasi kadrolaşmanın etkilerini azaltmak için, işe alım ve atamalarda objektif kriterlerin belirlenmesi ve siyasi referansların yerine liyakat ilkesinin esas alınması gerektiği belirtilmektedir 235.
    5 kaynak
    Eğitim yöneticilerinde aranması gereken bazı kriterler şunlardır:
    • Eğitim düzeyi ve mesleki gelişim: Yöneticinin eğitim yönetimi alanında eğitim almış olması, mevzuat bilgisi ve kendini yetiştirme yeteneği 24.
    • Liderlik ve iletişim becerileri: Yöneticilik vasfı, etkili iletişim yeteneği ve insan ilişkilerine önem vermesi 24.
    • Deneyim: Müdür olarak görev yapmış olma, müdür başyardımcısı, müdür yardımcısı gibi pozisyonlarda deneyim 135.
    • Etik ve kişisel özellikler: Dürüstlük, adalet, sorumluluk duygusu gibi olumlu kişilik özellikleri 24.
    • Sınav başarısı: Yazılı sınavlardan yeterli puan almış olması 12.
    Eğitim yöneticilerinin seçilmesinde mülakat yöntemi de kullanılmalıdır, çünkü sadece sınav puanı tek başına yeterli bir ölçüt değildir 24.
    5 kaynak
    Proje okullarının eğitim sistemine etkileri şu şekilde değerlendirilebilir:
    • Akademik başarı: Proje okulları, LGS'de üst dilimlerden öğrenci kabul eder ve bu okulların mezunları akademik açıdan başarılı oldukça, ekonomik ve sosyal açıdan topluma katkı sağlar 12.
    • Eğitim kalitesi: Proje okulları, iyi okul imajı, öğretmenlerin iş tatmini ve mesleki gelişim fırsatları sunarak eğitim kalitesini artırır 2.
    • Yenilikçilik: Proje okulları, bilimsel ve sosyal işbirliği protokolleri ve bilim kampları gibi etkinliklerle yenilikçi projeler yürütür 1.
    • Eşitlik ve ayrışma: Proje okulları, "özel program uygulayan okullar" ve "özel proje uygulayan okullar" olarak ikiye ayrılarak toplumsal sınıf farklarını eğitim üzerinden yeniden üretebilir 5.
    • Öğretmen rotasyonu: Uzun yıllardır kurum kültürüne katkıda bulunan öğretmenlerin ani rotasyonları, okul kültürünü olumsuz etkileyebilir 3.
    Proje okulları, eğitim sisteminde hem fırsatlar sunan hem de eşitsizlik yaratan bir model olarak tartışılmaktadır 35.
    5 kaynak
    Öğretmen atamalarında liyakatin önemli olmasının bazı nedenleri:
    • Adalet ve eşitlik: Liyakat, kayırmacılık ve siyasi kadrolaşmayı engelleyerek daha adil bir atama süreci sağlar 12.
    • Eğitim kalitesi: Nitelikli ve uzman öğretmenlerin atanması, eğitim kalitesini artırır 3.
    • Öğrenci başarısı: Liyakat sahibi öğretmenler, öğrencilerin başarısını olumlu yönde etkiler 2.
    • Kurum içi motivasyon: Liyakatli yöneticilerin atanması, çalışanlarda sadakat ve gayreti artırır 2.
    • Stratejik insan kaynakları yönetimi: Liyakat, çağdaş insan kaynakları yönetiminin temel ilkelerinden biridir 3.
    5 kaynak
    Proje okullarına atamalar, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen kılavuzlara göre yapılır 13. 2025 yılı için öğretmen ve yönetici atama süreci şu şekilde gerçekleşir:
    • Başvuru: Başvurular, 12-17 Şubat 2025 tarihleri arasında "mebbis.meb.gov.tr" veya "personel.meb.gov.tr" adreslerinde yer alan Elektronik Başvuru Formu doldurularak yapılır 14. Adaylar, öğretmenlik ya da yöneticilik görevlerinden yalnız biri için başvuru yapabilir ve en fazla 10 eğitim kurumunu tercih edebilir 14.
    • Onay: Başvurular, il millî eğitim müdürlüklerince onaylanır 14.
    • Sonuçların Açıklanması: Başvuruların onaylanmasının ardından sonuçlar, 3 Nisan 2025'ten itibaren "personel.meb.gov.tr" adresinde duyurulur 14.
    • Görev Başlangıcı: Ataması yapılan öğretmenlerin tebligat, ayrılma ve başlama işlemleri 27 Haziran 2025'ten itibaren yapılır 1.
    Atama sistemi, diğer okullardaki tayin sisteminden farklıdır; proje okullarına yapılacak atamalar ve görevlendirmeler doğrudan Milli Eğitim Bakanı tarafından yapılır 5.
    5 kaynak