• CHP Isparta Milletvekili Hikmet Yalım Halıcı, Çankırı Karatekin Üniversitesi eski Rektörü Prof. Dr. Harun Çiftçi’ye döner sermayeden aylık 1 milyon 200 bin TL’yi aşan ödemeler yapıldığı iddialarını Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine taşımıştı. 
    1
    14 Temmuz
    Halıcı’nın verdiği yazılı soru önergesine yanıt veren Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in açıklamaları tartışmaları daha da alevlendirdi. 
    2
    14 Temmuz
    Halıcı, dört yıl boyunca rektöre bu seviyede ödeme yapılmasını “üniversite kaynaklarının kişisel menfaate tahsisi” olarak nitelendirerek, “Bu iktidar üniversiteleri bilim üreten kurumlar olarak değil, kendi yandaşları için kurdukları gelir kapısı olarak görüyor” dedi. 
    3
    14 Temmuz
    Aynı zamanda, döner sermaye gelirine katkı sağlayan akademisyenlere neden ödeme yapılmadığı, itiraz eden personelin neden cezalandırıldığı ve iddialara yönelik bir soruşturma başlatılıp başlatılmadığı da gündeme getirildi. 
    4
    14 Temmuz
    Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin ise verdiği yanıtta, rektörlere yapılacak ek ödemelerin “mevzuat çerçevesinde ve belirlenen oranlarla sınırlı” olduğunu belirtti. 
    5
    14 Temmuz

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Döner sermaye gelirlerinin hesaplanması, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişir ve farklı kurumlar için farklı yöntemler içerebilir.
    Genel olarak döner sermaye gelirlerinin hesaplanmasında dikkate alınan bazı unsurlar:
    • Hizmet gelirleri 4. Kamu kurumlarının sunduğu hizmetlerden elde edilen gelirler 4.
    • Ürün gelirleri 4. Kamu kurumlarının ürettiği mal veya ürünlerin satışından elde edilen gelirler 4.
    • Bağış ve yardımlar 4. Döner sermaye işletmelerine yapılan bağışlar ve yardımlar 4.
    • Faiz gelirleri 4. Döner sermaye işletmesinin değerlendirdiği kaynaklardan elde edilen faiz gelirleri 4.
    Bazı döner sermaye gelirlerinin hesaplanmasında kullanılan özel oranlar:
    • Hazine payı 23. Gayrisafi tutar üzerinden %1 oranında hesaplanır ve takip eden ayın 20'sine kadar ilgili vergi dairesine ödenir 23.
    • Bilimsel araştırma projeleri (BAP) hissesi 2. Gayrisafi tutar üzerinden %5 olarak hesaplanır ve ilgili yükseköğretim kurumunun özel bütçe hesabına ödenir 2.
    Döner sermaye gelirlerinin dağıtımı ve hesaplanması, ilgili mevzuat ve kurum politikalarına göre belirlenir 4.
    5 kaynak
    Döner sermayeden yapılan ödemelerin tartışmalı olmasının bazı nedenleri:
    • Gelir dağılımında adaletsizlik 3. Döner sermaye gelirlerinden tüm personelin yararlanamaması 3.
    • Performans ölçüm kriterlerindeki eksiklikler 3.
    • Bazı personelin yararlanamaması 3. Yöneticilerin döner sermaye ek ödemesinden faydalanamaması 1.
    • Giderlerin gelirlerden fazla olması 5. Döner sermaye gelirlerinden yapılan harcamaların artışı, dağıtılacak ek ödeme miktarını azaltması 5.
    5 kaynak
    Rektörlere yapılan ek ödemeler, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 58. maddesi ve bu maddeye dayanarak çıkarılan yönetmeliklere göre belirlenir 125.
    Ek ödeme kriterleri:
    • Yönetici payı: Rektör, rektör yardımcısı ve genel sekreterlere, gelir getirici katkılarına bakılmaksızın, uygun görülen birimin döner sermaye hesabından yönetici payı olarak ayrılan tutardan ek ödeme yapılır 125.
    • Oransal sınırlar: Yapılacak ek ödemenin tutarı, rektörler için ek ödeme matrahının %600'ünü, rektör yardımcıları için %300'ünü, genel sekreterler için %200'ünü geçemez 25.
    • Mesai içi ve dışı çalışmalar: Mesai saatleri içinde verilen mesleki hizmetler için ayrıca ek ödeme yapılmaz; mesai saatleri dışında döner sermaye gelirlerine katkı sağlanırsa, toplam ek ödeme tutarı belirli sınırları aşamaz 135.
    Ek ödeme oranları ve esasları, Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir 23.
    5 kaynak
    Üniversitelerde döner sermaye uygulamaları, yükseköğretim kurumlarının esas faaliyetlerini aksatmayacak şekilde yürütülür 1. Döner sermaye işletmelerinin bazı faaliyet alanları şunlardır:
    • Bilimsel görüş verme, proje hazırlama, araştırma ve uygulama hizmetleri sunma 15.
    • Hasta muayene ve tedavisi yapma 1.
    • Mal ve hizmet üretimi 13.
    Gelir ve gider yapısı:
    • Gelirler, mal ve hizmet satışları, bağış ve yardımlar ile diğer gelirlerden oluşur 13.
    • Giderler, faaliyet alanlarıyla ilgili giderlerden meydana gelir 1.
    Gelirlerin dağıtımı:
    • Yasal kesintiler ve giderlerin düşülmesinden sonra kalan tutar, hizmeti veren öğretim elemanlarına katkı payı olarak ödenir 35.
    • Yönetici payları, rektör, rektör yardımcıları, genel sekreter, dekan, başhekim ve enstitü-yüksekokul müdürlerine ödenir 23.
    Vergi yükümlülükleri:
    • Döner sermaye işletmeleri, elde ettikleri gelirler üzerinden vergi öder 3.
    Bütçe ve yönetim:
    • Döner sermaye işletmesi bütçesi, üniversite yönetim kurulunun onayıyla kesinleşir ve uygulanır 2. İşletmenin yönetim kurulu, üniversite yönetim kuruludur 2.
    5 kaynak
    Akademisyenler, döner sermaye gelirlerinden şu şekillerde yararlanabilirler:
    • Hizmet karşılığı ödeme: Üniversiteler, döner sermaye işletmesi hesabına yapılan işler karşılığında gelir elde eder 13. Bu gelirden kanuni kesintiler ve hizmetle bağlantılı giderler düşüldükten sonra kalan tutar, hizmeti veren öğretim elemanlarına ödenir 13.
    • Ek ödeme: Yönetim kurullarınca belirlenen ek ödeme oranları dahilinde, gelir getirici katkılarına göre ek ödeme alabilirler 14. Bu ek ödeme, yapılan hizmetlerde verimlilik unsurları ve gelire doğrudan katkıları dikkate alınarak hesaplanır 14.
    • 4691 sayılı yasa kapsamında ödeme: 4691 sayılı yasa, akademisyenlerin döner sermaye dışında, gelir vergisi ve diğer kanuni kesintiler olmaksızın girişimci ve işletmelere danışmanlık hizmeti vermelerine olanak tanır 2.
    Akademisyenlerin döner sermaye gelirlerinden yararlanabilmesi için, bağlı bulundukları fakülte, dekanlık veya rektörlükten izin almaları ve hizmetin üniversite veya ilgili birimlerinde resmileştirilmesi gereklidir 2.
    5 kaynak