• Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu Projesi'nin Finansal Kapanış Töreni'nde yaptığı konuşmada, otoyolun tamamlanması ile birlikte yıllık 2,2 milyar lira tasarruf sağlanacağını açıkladı. 
    1
    1 Ağustos
    Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu'nun toplam uzunluğu 52 kilometre olup, 41 kilometre 3 gidiş 3 geliş ana gövde, 11 kilometre 2 gidiş 2 geliş bağlantı yolunda inşa edileceği bilgisi verildi. 
    2
    1 Ağustos
    Uraloğlu, bu projeleri, kamu-özel işbirliği modeliyle uygulamaya aldıklarını ve uluslararası rekabete açık ihaleler sayesinde ülkeye döviz girişi sağladığını, yapım aşamasında kamu kaynağı kullanmadan, özel sektör imkanları ve finansmanıyla yatırımları çok daha hızlı şekilde tamamladıklarını anlattı. 
    3
    1 Ağustos
    Uraloğlu, özellikle yaz aylarında, Mersin'in eşsiz sahillerine ve tarihi hazinelerine akın eden yerli ve yabancı turistlerin yol açtığı yoğun trafik çilesinin tarihe gömüleceğini dile getirdi. 
    4
    1 Ağustos

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu'nun turizm bölgelerine etkileri şu şekilde özetlenebilir:
    • Ulaşım Kolaylığı: Otoyol, Mersin'in turizm bölgelerini Mersin-Adana-Gaziantep Otoyolu'na bağlayarak kesintisiz ve yüksek standartlı bir ulaşım sağlayacak 124.
    • Yoğunluğu Azaltma: Özellikle yaz aylarında yaşanan yoğun trafik çilesini sona erdirecek, böylece yerli ve yabancı turistlerin Mersin'in sahillerine ve tarihi yerlerine ulaşımı kolaylaşacak 245.
    • Ekonomik Katkı: Çukurova Havalimanı'na erişimi kolaylaştırarak turizm yatırımlarının ve gelirlerinin artmasına katkıda bulunacak 135.
    5 kaynak
    Kamu-özel işbirliği modeli, özel sektörün, kamu sektörü tarafından üretilen mal veya hizmetlerin üretimine ve karar verme sürecine üretim riskini paylaşarak katıldığı bir modeldir 23. Bu model, genellikle uzun vadeli sözleşmelerle gerçekleştirilir 34.
    Modelin işleyişi:
    • Kamu sektörünün rolü:
      • Projelerin belirlenmesi ve önceliklerin saptanması 134.
      • Projenin geliştirilmesi ve koordinasyonun sağlanması 134.
      • Performans kontrolü ve denetim yapılması 134.
    • Özel sektörün rolü:
      • Finansmanın sağlanması 134.
      • Projenin geliştirilmesi ve hizmet sunumuna ilişkin altyapı yapımının gerçekleştirilmesi 134.
      • Hizmetin sunulması ve işletilmesi 134.
    Bazı kamu-özel işbirliği modelleri:
    • Yap-İşlet-Devret (YİD) 45. Özel sektör tesisi inşa eder, belirli bir süre işletir ve sonra kamuya devreder 5.
    • Yap-Kirala-Devret (YKD) 45. Özel sektör tesisi yapar, belirlenen süre boyunca işletir ve sonra kamuya devreder; kamu her yıl kira öder 5.
    • İşletme Hakkı Devri 4. Devletin mevcut bir tesisinin işletme hakkı belirli bir süreliğine özel sektöre devredilir 4.
    5 kaynak
    Mersin'in ulaşım altyapısının nasıl geliştiğine dair bazı bilgiler:
    • Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu: 52 kilometrelik bu otoyol, Mersin'in turizm bölgelerini Mersin-Adana-Gaziantep Otoyolu'na bağlayarak kesintisiz ve güvenli bir ulaşım sağlayacak 1.
    • Yol Çalışmaları: Mersin Büyükşehir Belediyesi, kentin ulaşım altyapısını daha sürdürülebilir ve erişilebilir hale getirmek için yol çalışmaları yürütüyor 4. Örneğin, Silifke ilçesinde yer alan Tosmurlu Mahallesi Organize Sanayi Bölgesi ile Metin Mertol Kabal Caddesi’nde sıcak asfalt serimi yapıldı 4.
    • Dijital Uygulamalar: Mersin'de "Otobüsüm Nerede" uygulaması ile otobüslerin canlı konumları takip edilebiliyor, bu da özellikle işe veya okula yetişmesi gerekenler için kolaylık sağlıyor 5. Ayrıca, KentKart sistemi ile toplu taşıma araçlarında temassız ödeme yapılabiliyor 5.
    5 kaynak
    Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu'nun inşaat süreci şu şekilde ilerlemektedir:
    • Proje Aşaması 3. Proje, 23.05.2017 tarihinde ÇED Olumlu Kararı almıştır 3.
    • Yasal Süreç 3. 09.07.2019 tarihli ve 2019/283 sayılı Kamu Yararı Kararı alınmış, 18.04.2022 tarih ve 5425 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ise 19.04.2022 tarihli ve 31814 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır 3.
    • İnşaat Aşaması 4. Otoyolun Çeşmeli-Kızkalesi kesimi inşa aşamasındayken, Kızkalesi-Taşucu kesimi ihale aşamasındadır 4.
    Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun 1 Ağustos 2025 tarihli açıklamasına göre, proje kapsamında 6 kavşak, toplam 10.116 metre uzunluğunda 7 tünel, 1.647 metre uzunluğunda 5 viyadük, 2.251 metre uzunluğunda 33 köprü ve üst geçit, 34 alt geçit, 74 menfez, 2 otoyol hizmet tesisi, 1 bakım işletme merkezi ve 1 tünel işletme merkezi inşa edilmiştir 125.
    Yatırım bedeli 1 milyar 263 milyon avro olan projenin %30'u öz sermaye, %70'i ise banka kredisiyle finanse edilmektedir 125.
    5 kaynak
    Uluslararası rekabet ihalelerinin nasıl yapıldığına dair bilgi bulunamadı. Ancak, rekabetçi bir ihale tasarımı için dikkat edilmesi gereken bazı unsurlar şunlardır:
    • İhalenin amacı belirlenmeli ve tasarım bu amaç çerçevesinde şekillenmelidir 3.
    • İhale konusu nesne tanımlanarak, katılımcılara yeterli bilgi sağlanmalıdır 3.
    • Gelecek tekliflerin kredibilitesini sağlayacak ihale prosedürü oluşturulmalıdır 3.
    • İhalenin kuralları ve tasarımı, oyuncuların hileye başvurmalarını önleyecek şekilde belirlenmelidir 3.
    • İhaleye teklif verecekler için riskler azaltılmalıdır 3.
    • İhalenin şeffaflığı sağlanmalı, kurallar ve prosedürler tüm katılımcılara eşit şekilde uygulanmalıdır 34.
    • Maksimum katılım sağlanmalıdır 3.
    • Muhammen bedel optimal bir şekilde belirlenmelidir 3.
    • İhale sonrası yükümlülükler başlangıçta ortaya konulmalıdır 3.
    • İhale iptal edilebilecekse, bunun koşulları önceden duyurulmalıdır 3.
    5 kaynak