• Buradasın

    THK-13 Uçan Kanat Projesi

  • ABD’nin İran’a yönelik son saldırısında kilit rol üstlenen B-2 Spirit hayalet bombardıman uçaklarının perde arkasında, yalnızca teknolojik zorluklar değil, insan bedeninin sınırlarını zorlayan bir hazırlık süreci yatıyor.ahaber.com.tr’te aç

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    THK-13, geleneksel uçaklardan farklı olarak "uçan kanat" tasarımına sahipti 234. Bu tasarımda, uçak sadece kanattan oluşuyordu ve gövde ile kuyruk yapısı bulunmuyordu 234.
    THK-13'ün diğer farklılıkları şunlardır:
    • İniş takımı: Tek tekerlekliydi, ancak alt kanatçıklardaki destek tekerleği, yerdeyken uçağı düz tutuyordu 1.
    • Malzeme: Ağırlıklı olarak ahşap ve kumaştan yapılmıştı 145.
    • Kokpit: Pilotun oturduğu kokpit, üstü açık şekilde tasarlanmıştı 4.
    • Kalkış: Bir başka uçak veya otomobil tarafından çekilerek havalanıyordu 4.
    5 kaynak
    Günümüzde uçan kanat teknolojisi, özellikle hayalet uçak tasarımlarında kullanılmaktadır 1. Bu teknoloji, düşük radar yansıma kesitine sahip uçaklar üretmek için tercih edilir 1.
    Bazı güncel uçan kanat projeleri:
    • Airbus Maveric: Elektrik motoru ile çalışan ve yüzde 20 yakıt tasarrufu sağlamayı hedefleyen bir model 4.
    • Northrop Grumman B-2 Spirit: Hayalet bombardıman uçağı 1.
    Ayrıca, Boeing, McDonnell Douglas ve de Havilland gibi şirketler de yolcu uçakları için uçan kanat yapıları üzerinde çalışmalar yapmıştır, ancak hiçbiri üretime geçmemiştir 1.
    Diğer kullanım alanları:
    • Askeri havacılık: Gövde ve kanat birleştirme, şekil hafızalı kanatlar, değişken kanat açılı kanatlar gibi tasarımlar 2.
    • Ticari havacılık: Katlanabilir kanat ve kutu kanat gibi yapılar 2.
    5 kaynak
    Türk Hava Kurumu (THK), THK-13 projesindeki rolü ile aşağıdaki faaliyetleri üstlenmiştir:
    • Tasarım ve üretim: THK, THK-13'ün tasarım ve imalatını üstlenmiştir 15. Projenin tasarım ve çizimlerini Saffet Müftüoğlu, Necati Alper, Orhan Ölmez, Ömer Çiftçi ve Emel Dilmen gerçekleştirmiştir 1.
    • Test uçuşları: Test uçuşları pilot Kadri Kavukçu ve Cemal Uygun tarafından yapılmıştır 125.
    • Tanıtım: 10 Nisan 1948'de Ulus gazetesinde projenin testlerinin yapıldığına dair bir haber yayımlanmıştır 2.
    • Destek: THK Başkanı Seyfi Düzgören, projenin savunucusu olmuş ve kapatılması düşünülen uçak ve motor fabrikalarının kapatılmasını önlemek için devlet büyüklerinden destek almaya çalışmıştır 12.
    Ancak, yaşanan kazalar ve teknik sorunlar nedeniyle proje devam ettirilememiş ve 1949'da proje rafa kaldırılmıştır 23.
    5 kaynak
    THK-13 projesinin sonlandırılma nedenleri şunlardır:
    • Talihsiz kazalar 24. Planörün test uçuşları sırasında, özellikle çekici uçakla arasındaki kanca kopması ve arazi aracına çarpması gibi kazalar meydana geldi 24. Bu kazalarda planör büyük hasar gördü ve pilotlar yaralandı 24.
    • Teknik yetersizlikler 2. Kontrolcülerdeki sorunlar ve sağ kanatta unutulan mengene gibi teknik hatalar projenin devam etmesini engelledi 24.
    • Kamuoyu baskısı 2. 1948 yılında Yeni Sabah gazetesinde çıkan ve projenin israf olduğunu iddia eden haber, projenin sonunu hazırlayan etkenlerden biri oldu 2.
    • Ekonomik zorluklar 2. Projenin devam etmesi için gerekli altyapının bulunmaması da projenin sonlandırılmasına yol açtı 2.
    • Üst yönetim düzeyinde desteğin çekilmesi 2. Projenin en büyük savunucusu olan THK Başkanı Seyfi Düzgören'in 1948 yılında vefat etmesi, projenin sahipsiz kalmasına neden oldu 2.
    5 kaynak
    THK-13'ün tasarım felsefesi, geleneksel gövde ve kuyruk yapısından arındırılmış, yalnızca bir kanat formunda bir yapı oluşturmaktı 5. Bu tasarım, B-2 Spirit bombardıman uçaklarının radardan kaçma yeteneğinin temelini oluşturan "uçan kanat" konseptine benziyordu 5.
    THK-13'ün tasarımında Amerikalıların Northrop ve Alman Horten kardeşlerin uçan kanat projelerinden de yararlanılmıştır 3.
    Hafif olması için ahşaptan üretilen THK-13, 20 m kanat boyunda, 2 m yüksekliğinde, 40 m² sathında, 5 m kanat uzunluğunda ve toplam 490 kg ağırlığındaydı 3. Tek pilotlu kokpitin üstü açıktı 3.
    5 kaynak