• Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), afet ve acil durum süreçlerinde yürütülecek psikososyal destek hizmetlerine ilişkin kapsamlı bir kılavuz yayımladı. 
    1
    20 Eylül
    Kılavuzun kapsamı Kılavuz, afetlerin yalnızca fiziksel sonuçlarıyla değil, psikolojik ve sosyal etkileriyle de değerlendirilmesi gerektiğini vurguluyor. 
    2
    20 Eylül
    Kılavuzda afet öncesi risk azaltma, müdahale ve iyileştirme süreçlerinde bakanlıklar, kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarının sorumlulukları ayrıntılı şekilde ele alınıyor. 
    3
    20 Eylül
    Çocuklar, ergenler ve yetişkinler üzerinde farklı düzeylerde etkiler bırakan afetlerin ardından, psikolojik sağlamlık ve başa çıkma becerilerinin güçlendirilmesi temel öncelik olarak belirlendi. 
    4
    20 Eylül
    MEB'in görevleri Bakanlığın görev ve sorumlulukları kapsamında okul temelli afet ve acil durum yönetim ekiplerinin oluşturulması, düzenli tatbikatların yapılması, psikolojik ilk yardım uygulamalarının hayata geçirilmesi ve öğrenci ile velilere yönelik farkındalık programlarının sürekliliğinin sağlanması vurgulanıyor. 
    5
    20 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Sivil toplum kuruluşları (STK'lar), afetlerde çeşitli roller üstlenir:
    • Acil durum müdahalesi: Yiyecek, su, barınma ve tıbbi malzemeler gibi temel ihtiyaçların karşılanması için harekete geçerler 14.
    • Risk azaltma ve hazırlık: Farkındalık kampanyaları düzenler ve eğitim faaliyetleri yürütürler 14.
    • Koordinasyon ve yardım dağıtımı: Diğer kuruluşlarla iş birliği yaparak yardım dağıtımını etkin bir şekilde gerçekleştirirler 14.
    • Psiko-sosyal destek: Afetzedelerin psikolojik olarak desteklenmesi için çalışmalar yaparlar 14.
    • Afet sonrası iyileştirme: Zarar gören altyapıların onarımı ve toplulukların normal hayata dönüşünü desteklerler 14.
    • Savunuculuk ve farkındalık: Afetlerin zorluklarını kamuoyuna duyurarak daha iyi politika ve uygulamaların oluşturulmasına katkıda bulunurlar 14.
    5 kaynak
    Afetlerde çocukların psikolojik ihtiyaçları şunlardır:
    • Dinlenme ve anlayış: Çocukların duygularını ifade etmelerine izin verilmeli, soru sormalarına ve görüşlerine saygı gösterilmelidir 23.
    • Güvenlik hissi: Çocukların güvende olduklarını hissetmeleri için ilgi, yakınlık ve şefkate ihtiyaçları vardır 2.
    • Normalleştirme: Yaşadıkları duyguların normal olduğu onlara anlatılmalıdır 2.
    • Bilgi verme: Yaşlarına uygun şekilde deprem gibi afetlerin doğa olayı olduğu ve neler yapabilecekleri anlatılmalıdır 3.
    • Rutinlerin korunması: Yemek, oyun, ders ve uyku saatlerinin değişmemesi sağlanmalıdır 2.
    • Uzman desteği: Belirtiler devam ederse bir ruh sağlığı uzmanından yardım alınmalıdır 24.
    Bu süreçte ebeveynler de kendi duygularını kontrol etmeye çalışmalı, çünkü çocukların durumu ebeveynlerinin tepkilerinden etkilenebilir 3.
    5 kaynak
    MEB'in afet psikososyal destek politikaları şu şekilde özetlenebilir:
    • Okul temelli afet ve acil durum yönetim ekipleri: Okullarda afet ve acil durum yönetim ekipleri oluşturulur 12.
    • Düzenli tatbikatlar: Düzenli olarak psikolojik ilk yardım tatbikatları yapılır 12.
    • Psikolojik ilk yardım: Öğrenci, öğretmen ve velilere psikolojik ilk yardım uygulanır 35.
    • Farkındalık programları: Öğrenci ve velilere yönelik farkındalık programlarının sürekliliği sağlanır 12.
    • Geçici eğitim alanları: Afet sonrası dönemde geçici eğitim alanları kurulur 12.
    • Grup rehberliği oturumları: Grup rehberliği oturumları düzenlenir 12.
    • Uzman yönlendirme mekanizmaları: Uzman yönlendirme mekanizmaları oluşturulur 12.
    • Personele yönelik destek programları: Personele yönelik destek programları uygulanır 12.
    5 kaynak
    Okul temelli afet yönetim ekipleri şu şekilde oluşturulabilir:
    • Okul Afet ve Acil Durum Yönetimi Kurulu kurulmalıdır 14. Bu kurul, afet öncesi, sırası ve sonrasında yürütülecek faaliyetlerden ve afet ile ilgili mevzuata bağlı olarak planların hazırlanmasından sorumludur 14.
    • Kurul şu kişilerden oluşturulabilir:
      • Başkan: Okul müdürü 14.
      • Başkan yardımcısı: İlgili müdür yardımcısı 14.
      • Üyeler: Öğretmenler arasından seçilen en az üç kişi, okul aile birliği ve okul koruma dernekleri başkanları veya görevlendirecekleri iki kişi, sivil savunma kolu veya izcilik kolu yetkilisi, okul idari görevlisi, varsa öğrenci temsilcileri 14.
    • Okul afet ve acil durum yönetimi kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları:
      • Planda yer alacak görev gruplarının ve bu grupların görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemek 4.
      • Afet öncesinde okulun tehlike ve risk azaltma çalışmaları ile müdahale ve iyileştirme çalışmalarını belirlemek ve okulun güvenliğini sağlamak 4.
    Ayrıca, MEB'in yayımladığı "Afet ve Acil Durumlarda Psikososyal Destek Hizmetleri Kılavuzu"nda okul temelli afet yönetim ekiplerinin oluşturulması ve düzenli tatbikatların yapılması gibi detaylar da yer almaktadır 35.
    5 kaynak
    Afet sonrası psikolojik ilk yardım şu adımlarla uygulanabilir:
    1. İletişim kurmak ve temas: Hayatta kalanlarla şefkatli bir yaklaşım ile iletişim sağlanır 2.
    2. Güven ortamı sağlamak: Güvenli ve rahat bir ortam oluşturulur 12.
    3. Güncel ihtiyaçları belirlemek: Temel ihtiyaçlar ve kaygılar tespit edilir 15.
    4. Stabilizasyon teknikleri uygulamak: Topraklama gibi yöntemlerle duygusal denge sağlanır 1.
    5. Yönlendirme yapmak: Gerektiğinde uzman psikolojik destek hizmetlerine yönlendirme yapılır 5.
    Psikolojik ilk yardım, herkes tarafından uygulanabilen bir müdahale şeklidir ve uzmanlık gerektirmez 24. Ancak, zor vakalar için profesyonel yardım alınmalıdır 2.
    5 kaynak