• Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yazılı açıklama ile 11 Eylül 2025 tarihinde Amman'da düzenlenen Türkiye-Suriye-Ürdün Ulaştırma Bakanlıkları Teknik Toplantısı kapsamında, tarihi Hicaz demir yolu hattının yeniden işlerlik kazanmasına yönelik ilk adımın atıldığını belirtti. 
    1
    Dün
    Uraloğlu açıklamasında ayrıca şu sözlere yer verdi:Üç ülke heyetlerinin katılımıyla gerçekleştirilen teknik toplantıda, Türkiye, Suriye ve Ürdün arasında ulaştırma alanında çok yönlü iş birliğini içeren bir mutabakat zaptı taslağı üzerinde uzlaşıya varıldı. 
    2
    Dün
    Bakan Uraloğlu ayrıca, orta ve uzun vadede Hicaz Demiryolları'ndan bağımsız olarak, üç ülkenin demiryolu alanında eğitim ile teknik tecrübe paylaşımı yapmayı planladıklarını dile getirdi. 
    3
    Dün
    Toplantıda ayrıca Türkiye'nin Akabe Limanı üzerinden Kızıldeniz'e bağlantısallığını artıracak ulaştırma koridorları konusunun da gündeme geldiğini belirten Bakan Uraloğlu, Akabe Limanı başta olmak üzere Suriye ve Ürdün'ün Türkiye üzerinden uluslararası ulaştırma koridorlarına erişiminin geliştirilmesi için ortak teknik çalışmalar yürütülecek ifadelerini kaydetti. 
    4
    Dün

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Demir yolu alanında eğitim ve tecrübe paylaşımı, Türkiye, Suriye ve Ürdün arasında Hicaz Demiryolu'nun yeniden işlerlik kazanması için yapılan iş birliği kapsamında planlanmaktadır 125.
    Bu kapsamda:
    • Eylem planı hazırlanacak 14. Türkiye, mutabakat zaptı çerçevesinde belirlenen hedeflerin hayata geçirilmesini sağlayacak bir eylem planı taslağı hazırlayacak ve diğer taraflarla paylaşacak 14.
    • Teknik çalışmalar yapılacak 15. Orta ve uzun vadede, üç ülke demiryolu alanında eğitim ve teknik tecrübe paylaşımı için ortak çalışmalar yürütecek 15.
    • Mutabakat zaptı imzalanacak 23. Bakanlar düzeyinde yıl içinde yapılması planlanan toplantıda, ulaştırma alanında çok yönlü iş birliğini içeren mutabakat zaptı imzalanacak 23.
    5 kaynak
    Hicaz Demiryolu'nun yeniden işlerlik kazanması, Türkiye, Suriye ve Ürdün arasında yapılan anlaşma ile bu tarihi demiryolu hattının yeniden faaliyete geçmesi anlamına gelmektedir 14. Bu gelişme, üç ülke arasında ulaştırma alanında iş birliğini artıracak ve bölgesel ticaret ile bağlantıyı güçlendirecektir 14.
    Hicaz Demiryolu, 1900-1908 yılları arasında Şam ile Medine arasında inşa ettirilmiş olup, Osmanlı Padişahı II. Abdülhamid'in projesidir 24. Demiryolu, özellikle 1. Dünya Savaşı sırasında askeri ve lojistik açıdan önemli bir rol oynamıştır 45.
    Yeniden canlanma sürecinin bazı hedefleri:
    • Suriye Hicaz Demiryolları'nın eksik 30 kilometrelik üstyapısının tamamlanması 1.
    • Ürdün'ün lokomotiflerin bakım, onarım ve işletilmesine yönelik teknik imkanları araştırması 1.
    • Demiryolu alanında eğitim ve teknik tecrübe paylaşımı yapılması 1.
    5 kaynak
    Akabe Limanı, uluslararası ulaşımda şu rolleri üstlenmektedir:
    • Tarihi Hicaz Demiryolu Projesi: Akabe Limanı, bu projenin yeniden canlandırılması kapsamında Suriye ve Ürdün'ün Türkiye üzerinden uluslararası ulaştırma koridorlarına erişiminde önemli bir bağlantı noktasıdır 2.
    • Kızıldeniz'e Bağlantı: Türkiye'nin Akabe Limanı üzerinden Kızıldeniz'e bağlantısallığını artıran ulaştırma koridorları geliştirilmektedir 2.
    • Kargo Geçişi: Aktau ve Kuryk limanları ile Hazar Denizi üzerinden kargo geçişlerinde de rol oynamaktadır 1.
    Bu sayede, Akabe Limanı, bölgesel ve uluslararası lojistik merkezlerden biri haline gelmektedir.
    5 kaynak
    Hicaz Demiryolu, Sultan II. Abdülhamid döneminde, 1 Eylül 1900'de temeli atılmış ve 1 Eylül 1908'de hizmete açılmıştır 13.
    İnşaatın tarihi süreci:
    • 1 Eylül 1900: Şam-Medine demir yolunun inşası resmi bir törenle başlamıştır 34.
    • 1901: Müzeyrib-Der'a arası 11 kilometrelik bölüm tamamlanmıştır 3.
    • 1902: Der'a-Zerka ve Zerka-Amman bölümleri açılmıştır 3.
    • 1903: Şam-Der'a hattı Maan'a ulaşmıştır 3.
    • 1906: Şam-Hicaz hattında 800 kilometrelik mesafe tamamlanmıştır 3.
    • 1908: Hattın uzunluğu 1464 kilometreye ulaşmış ve aynı yıl içinde işletmeye açılmıştır 34.
    Projenin kökeni:
    • 1864'te Alman asıllı Amerikalı mühendis Dr. Charles F. Zimpel, Kızıldeniz ile Şam'ı birleştirecek bir demir yolu hattı önermiştir 14.
    • 1891'de Hicaz Kumandanı Osman Nuri Paşa ve Ahmed İzzet Efendi, Cidde-Mekke arasında demir yolu inşası için raporlar sunmuştur 14.
    Projenin amaçları:
    • Hac yolculuklarını kolaylaştırmak 134.
    • Asker sevkiyatını hızlandırmak 34.
    • Osmanlı'nın siyasi ve ekonomik etkisini artırmak 34.
    5 kaynak