• Buradasın

    Aralarında Özgür Özel de var: 12 milletvekili için dokunulmazlık dosyası sunuldu

  • TBMM Başkanlığına, aralarında CHP Genel Başkanı Özgür Özel, TİP Genel Başkanı Erkan Baş ile CHP Grup başkanvekilleri Ali Mahir Başarır ve Murat Emir'in de bulunduğu 12 milletvekili hakkında 18 dokunulmazlık dosyası sunuldu.hurriyet.com.tr’te aç

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Erkan Baş'ın dokunulmazlık dosyasının sunulma nedeni, Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen bir soruşturmadır 4. Bu soruşturma, "Pelikan yapılanması"nın hedef göstermesiyle açılmıştır 4. Erkan Baş hakkında, "Cumhurbaşkanına alanen hakaret" suçlaması yöneltilmiştir 4.
    Ayrıca, Erkan Baş'ın dokunulmazlık dosyası, 13 Mayıs 2025 tarihinde TBMM'ye ulaşan dosyalar arasında da yer almaktadır 5. Bu dosyada, Erkan Baş'ın dokunulmazlığının kaldırılması amacıyla hazırlanan Cumhurbaşkanlığı tezkeresi bulunmaktadır 5.
    Dokunulmazlık dosyalarının içeriği ve sunulma nedenleri hakkında kesin bilgi vermek mümkün değildir. Yasal süreçlerin ve soruşturmaların detayları hakkında resmi açıklamaların takip edilmesi önerilir.
    5 kaynak
    Bir milletvekilinin dokunulmazlığının kaldırılması süreci şu şekilde işler:
    1. Fezleke Hazırlanması: Savcılık tarafından yürütülen soruşturma kapsamında, Adalet Bakanlığı aracılığıyla TBMM’ye "yasama dokunulmazlığının kaldırılması" talebi (fezleke) gönderilir 34.
    2. TBMM Başkanlığı'na Havale: Fezleke, TBMM Başkanlığı'na gelir ve milletvekillerine duyurulur 34.
    3. Karma Komisyon Süreci: Anayasa ve Adalet Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma Komisyon, fezlekeyi inceler 123. İlgili milletvekili sözlü veya yazılı savunma yapabilir 3.
    4. Rapor Hazırlanması: Karma Komisyon, dokunulmazlığın kaldırılması veya kovuşturmanın milletvekilliği sıfatının sona ermesine kadar ertelenmesi yönünde karar alır ve bir rapor hazırlar 124.
    5. Genel Kurul Oylaması: Karma Komisyon'un raporu TBMM Genel Kurulu'nda görüşülür ve dokunulmazlığın kaldırılıp kaldırılmayacağı gizli oylama ile karara bağlanır 123.
    6. Kararın Sonuçları: Dokunulmazlık kaldırılırsa, ilgili dosya savcılığa gönderilir ve milletvekili yargılanabilir; ancak milletvekilliği devam eder 123.
    Dokunulmazlığın kaldırılması için Genel Kurul'da karar yeter sayısı (151 oy) yeterlidir 12. Her milletvekili ve dosya için ayrı oylama yapılır 12.
    5 kaynak
    TBMM'de dokunulmazlık kararları şu şekilde alınır:
    1. Karma Komisyon Raporu: Milletvekillerine dağıtılan Karma Komisyon raporu, Genel Kurulda okunarak görüşülür 1.
    2. Konuşmalar: Biri lehte, diğeri aleyhte olmak üzere iki milletvekili rapor üzerinde konuşma yapar 1.
    3. Savunma: Fezlekesi olan milletvekili, isterse Hazırlık Komisyonunda, Karma Komisyonda veya Genel Kurulda kendi savunmasını yapabilir ya da bu hakkını bir arkadaşına verebilir 1.
    4. Oylama: Karma Komisyonun yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına dair raporu oylamaya sunulur 1. Genel uygulamaya göre açık oylama yapılır ve karar yeter sayısı (151) ile dokunulmazlık kaldırılır 13.
    5. Anayasa Mahkemesi Başvurusu: Dokunulmazlıkların kaldırılmasına ilişkin oylamada, kararın Anayasaya, kanuna veya İçtüzüğe aykırılığı iddiasıyla 7 gün içinde Anayasa Mahkemesine başvurulabilir 13. Anayasa Mahkemesi, iptal istemini 15 gün içinde kesin karara bağlar 13.
    Dokunulmazlık, kişisel suçlar, görev suçu veya yasama faaliyetleriyle ilgili olmayan suçlar için geçerli değildir 5.
    5 kaynak
    Özgür Özel'in dokunulmazlık sürecinin nasıl ilerleyeceğine dair adımlar şu şekildedir:
    1. Hazırlık Komisyonu 14. Dokunulmazlık dosyaları, Karma Komisyon Başkanı tarafından, siyasi partilerin belirlediği üyeler arasından seçilen 5 kişilik Hazırlık Komisyonu’na gönderilir 5.
    2. Rapor Hazırlığı 14. Hazırlık Komisyonu, dosyayı en geç bir ay içinde inceleyerek rapor hazırlar 5. Bu süreçte milletvekilleri dinlenebilir ancak tanık çağrılmaz 5.
    3. Karma Komisyon 14. Hazırlık Komisyonu dokunulmazlığın kaldırılması yönünde karar verirse dosya Karma Komisyon’a havale edilir 5.
    4. Raporun Sonuçlandırılması 14. Karma Komisyon da bir ay içinde raporu inceleyip sonuçlandırır 5.
    5. Genel Kurul 14. Karma Komisyon raporu Genel Kurul’da okunur ve iki milletvekili (lehte ve aleyhte) rapor üzerine konuşma yapar 5.
    6. Oylama 14. Fezleke sahibi milletvekili isterse savunmasını yapabilir ya da başka bir milletvekili savunma yapar 5. Daha sonra rapor oylamaya sunulur ve dokunulmazlığın kaldırılması için en az 151 milletvekilinin onayı gerekir 5.
    7. Yargı Süreci 14. Dokunulmazlık kaldırılan dosya hakkında yargılama başlatılabilir 5.
    Süreç, Anayasa ve İçtüzüğün belirlediği prosedürlere göre ilerler 2.
    5 kaynak
    Anayasa ve Adalet Komisyonu'nun (Karma Komisyon) dokunulmazlık sürecindeki rolü şu şekildedir:
    • Fezleke incelemesi 124. TBMM Başkanlığı tarafından Karma Komisyon'a gönderilen fezlekeler, komisyon tarafından incelenir 124.
    • Savunma talebi 12. Komisyon, ilgili milletvekilini sözlü veya yazılı savunma yapması için davet eder 12.
    • Rapor hazırlama 124. Savunmanın ardından komisyon, dokunulmazlığın kaldırılması yönünde kabul ya da ret kararı içeren bir rapor hazırlar 124.
    • Raporu Genel Kurul'a sunma 124. Karma Komisyon'un hazırladığı rapor, TBMM Genel Kurulu'na sunulur 124.
    Dokunulmazlığın kaldırılması kararı, Genel Kurul'da üye tam sayısının salt çoğunluğu ile kabul edilir 24.
    5 kaynak