• Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul İl Başkanlığı'nın bir asliye hukuk mahkemesi kararıyla görevden alınarak yerine kayyım atanması, hukuk çevreleri ve sivil toplum kuruluşlarının tepkisini çekti. 
    1
    4 Eylül
    Yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı, ancak siyasete m üdahale etmeme ilkesine s ıkı sıkıya bağlı kalındığında korunabilir. 
    2
    3 Eylül
    Mahkeme kararlarıyla siyasi partilerin se çilmi ş organlarının g örevden al ınması, hukuk devletinin temel ilkeleriyle çeli şmektedir. 
    3
    3 Eylül

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    CHP İstanbul İl Başkanlığı, 8 Ekim 2023 tarihinde gerçekleştirilen 38. Olağan İstanbul İl Kongresi'nin iptali için açılan dava sonucunda İstanbul 45. Asliye Hukuk Mahkemesi'nin kararıyla görevden alındı 125.
    Mahkemenin görevden alma kararının bazı nedenleri:
    • Seçime hile karıştırıldığı iddiaları 12. İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı, kongrede oy kullanacak delegelerin oylarını para, telefon-tablet hediyeleri, iş vaadi ve çeşitli maddi menfaatler karşılığında yönlendirildiğini iddia ederek soruşturma başlattı 5.
    • Siyasi Partiler Kanunu'na muhalefet 2. Kongrede Siyasi Partiler Kanunu'nun 112. maddesine aykırı hareket edildiği öne sürüldü 2.
    Mahkeme, mevcut yönetim ve kongrede seçilen 196 delegenin görevden uzaklaştırılmasına, yerine Gürsel Tekin, Zeki Şen, Hasan Babacan, Müjdat Gürbüz ve Erkan Narsap'tan oluşan bir heyet atanmasına karar verdi 135.
    5 kaynak
    Siyasi partilere müdahalenin hukuka aykırı olduğu durumlar şunlardır:
    • Asliye hukuk mahkemelerinin yetkisi dışında kalan konular 125. Siyasi parti kongreleri ve bu kongrelerde alınan kararlar, ilçe seçim kurulu hakimi gözetiminde yapılır ve bu kararlar yalnızca Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından kaldırılabilir 25. Dolayısıyla, asliye hukuk mahkemelerinin bu konularda karar vermesi görev gaspı olarak değerlendirilir ve yok hükmündedir 125.
    • Seçim sonuçlarını etkileyecek usulsüzlük veya kanuna aykırılık iddiaları 25. Hakimlerin, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama nedeniyle seçimlerin iptaline karar verebilmesi, parti teşkilatına kayyum atayabileceği anlamına gelmez 25.
    • Siyasi partilerin kapanma süreci 3. Bir siyasi partinin kapanması, ancak büyük kongrece gizli oyla alınan karar veya Anayasa Mahkemesi'nin kapatma kararıyla gerçekleşir 3.
    Bu nedenle, siyasi partilere yapılan müdahalelerin hukuka uygun olabilmesi için, yetkili organlar tarafından alınmış kararlar veya Anayasa Mahkemesi'nin hükümleri doğrultusunda gerçekleşmesi gereklidir.
    5 kaynak
    Hukuk çevrelerinin CHP İstanbul İl Başkanlığı'nın görevden alınmasına ilişkin bazı tepkileri:
    • Mülkiyeliler Birliği: Kararı "demokrasi karşıtı gidişatın yeni ve kaygı verici bir halkası" olarak değerlendirdi ve tüm demokratik kamuoyunu hukukun üstünlüğünü, siyasetin özgürlüğünü ve halkın iradesini savunmaya çağırdı 1.
    • İstanbul Barosu: Asliye hukuk mahkemelerinin verdiği iptal kararlarının "açık bir görev gaspı" olduğunu ve yok hükmünde olduğunu belirtti 24.
    • Ankara Barosu: Kararın hem Siyasi Partiler Kanunu'na hem de anayasaya aykırı olduğunu, seçim işlerinin asliye hukuk mahkemelerine devredilmiş gibi bir tablo yarattığını ifade etti 3.
    Ayrıca, İstanbul Siyasal Bilgiler Fakültesi Mezunlar Derneği de benzer bir tepki göstererek kararın hukuka aykırı olduğunu vurguladı 1.
    5 kaynak
    Hukuk devletinin temel ilkeleri şunlardır:
    • Hukukun üstünlüğü 12. Hukukun, devletin tüm eylemlerini denetleyen bir üst otorite olması gerektiğini savunur 1.
    • Eşitlik ilkesi 14. Hukuk devleti, tüm bireylerin hukuk karşısında eşit olmasını gerektirir 1.
    • Temel hakların korunması 12. Hukuk devleti, bireylerin temel hak ve özgürlüklerinin korunmasını garanti eder 1.
    • Bağımsız yargı 13. Hukuk devletinin sağlıklı işlemesi için yargı bağımsız olmalıdır 1.
    • Yasaların yaygın uygulaması 1. Hukuk devleti, sadece yasaların varlığıyla değil, aynı zamanda bu yasaların etkili bir şekilde uygulanmasıyla da mümkündür 1.
    5 kaynak
    Kayyum atanması, genellikle aşağıdaki durumlarda geçerlidir:
    • Yönetimde ciddi usulsüzlüklerin tespit edilmesi 15.
    • Mal varlığının kötüye kullanımının önlenmesi 5.
    • Yasal zorunlulukların yerine getirilmemesi 5.
    • Şirketlerin iflas sürecine girmesi veya iflasın eşiğindeki şirketlerin yönetimi 15.
    • Miras konularında taraflar arasında anlaşmazlık yaşanması 5.
    • Bir kurum veya derneğin yaptığı faaliyetlerin, kamu düzenini bozma veya güvenliği tehdit etmesi 1.
    Kayyum atamaları, mahkemeler veya yetkili idari merciler tarafından gerçekleştirilir 2.
    5 kaynak