• Buradasın

    İBB'nin 2026 Yılı Bütçesi 609 Milyar Lira Olarak Kabul Edildi

  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi, 2026 mali yılı konsolide bütçesini görüşmek üzere toplandı. 
    1
    4 saat önce
    İBB Başkan Vekili Aslan'ın, İBB'nin 440 milyar liralık 2026 yılı bütçesini sunmasının ve hedefledikleri projeler ile yatırımlara ilişkin değerlendirmelerde bulunmasının ardından siyasi partilerin grup başkanvekilleri ve Meclis üyeleri konuşma yaptı. 
    2
    6 saat önce
    151 meclis üyesi bütçeye kabul oyu kullanırken 86 üye ret yönünde kullandı. 
    3
    5 saat önce
    Yaklaşık 10 saat süren konuşmaların ardından, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin İSKİ ve İETT dahil 609 milyar 357 milyon lira olarak belirlenen 2026 mali yılı bütçesi meclis üyelerinin oylamasına sunuldu. 
    4
    4 saat önce
    Sunumda paylaşılan bilgilere göre, raylı sistem yatırımlarına 35,5 milyar TL, deniz ulaşımına ise 8,2 milyar TL ayrıldı. 
    5
    11 saat önce

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İBB Meclisi'nde İETT ile ilgili alınan diğer kararlar hakkında bilgi bulunamadı. Ancak, 2026 yılı İETT bütçe görüşmeleri sırasında AK Parti Meclis Üyesi Muhammed Kaynar'ın konuşmasında, İETT ihalelerinde usulsüzlük ve HTS kayıtları ile ilgili iddialar gündeme gelmiş ve bu durum gerginliğe yol açmıştır 34.
    Ayrıca, 2025 yılında, İETT'den milyarlarca liralık ihale alan Ulaşım İç ve Dış Ticaret A.Ş. firmasının sahiplerinin yolsuzluk soruşturmasında gözaltına alındığı ve firmanın konkordato ilan ettiği haberleri de basında yer almıştır 5.
    5 kaynak
    İETT'nin bütçe açığı vermesinin birkaç nedeni bulunmaktadır:
    • Yüksek giderler: 2024 yılında 30 milyar 602 milyon lira gider yapılmıştır 24. Bu giderlerin büyük bir kısmı personel, mal ve hizmet alımları ile faiz giderlerinden oluşmaktadır 3.
    • Gelirlerin yetersizliği: 2024 yılında 19 milyar 979 milyon lira gelir elde edilmiştir 24. Gelirlerin büyük bir kısmı alınan bağış ve yardımlar ile teşebbüs ve mülkiyet gelirlerinden sağlanmaktadır 13.
    • İhalelerin belirli firmalara verilmesi: 2024 yılındaki otobüs alımı ve bakım/onarım ihalelerinin %99,49'u iki firmaya verilmiştir 2. Bu firmalardan biri olan Ulaşım İç ve Dış Ticaret A.Ş., 2024 yılında toplam 14 milyar 58 milyon lira ihale almıştır 2.
    Bu faktörler, İETT'nin bütçe açığına yol açmaktadır.
    5 kaynak
    İstanbul'da toplu taşıma maliyetleri, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından belirlenmektedir 24.
    İBB, artan akaryakıt maliyetleri ve işletme giderlerini gerekçe göstererek toplu taşıma ücretlerine zam teklifinde bulunmaktadır 24. Bu teklifler, Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantılarında değerlendirilmektedir 24.
    26 Haziran 2025 tarihli UKOME toplantısında, İBB’nin %21,29’luk zam teklifi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı temsilcisi tarafından “yüksek” bulunarak reddedilmiş ve daha makul bir oran belirlenmesi için alt komisyonlara gönderilmiştir 24.
    Toplu taşıma maliyetlerinin belirlenmesinde ayrıca şu unsurlar da dikkate alınabilir:
    • Enflasyon 5.
    • Döviz kurları 5.
    • Maliyet artışları 5.
    2025 yılı için toplu taşıma ücretlerine ilişkin güncel bilgilere aşağıdaki kaynaklardan ulaşılabilir:
    • eleman.net 1;
    • muhtarabi.com 2;
    • tuhim.ibb.gov.tr 3;
    • hurriyet.com.tr 4.
    5 kaynak
    İETT'nin mali durumu, farklı değerlendirmelere göre şu şekilde özetlenebilir:
    • Bütçe açığı 1. AK Parti'li Meclis Üyesi Adem Yıldız, 2026 yılı için İETT'nin tahmini gider bütçesinin 75 milyar 100 milyon TL, tahmin edilen gelirinin ise 56 milyar TL olduğunu belirterek, aradaki farkın 19 milyar 100 milyon TL'lik bir bütçe açığı olduğunu ifade etmiştir 1.
    • Mali çöküş 4. İBB AK Parti Grup Başkanvekili Zeynel Abidin Okul, CHP'li İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) İETT'yi mali çöküşe soktuğunu ifade etmiş ve 2019 yılıyla karşılaştırarak, İETT'nin 2025 yılı finansman ihtiyacının yüzde 1383 artışla 1 milyar 152 milyon dolara yükseldiğini belirtmiştir 4.
    • Bütçe detayları 3. İETT Genel Müdürü İrfan Demet, 2025 yılı gider bütçesinin 60 milyar 800 milyon TL olduğunu, bu bütçenin 16 milyar 420 milyon 450 bin TL'sinin sermaye giderlerine ayrıldığını açıklamıştır 3. Gelir bütçesi ise 46 milyar 400 milyon TL olarak belirlenmiştir 3.
    İETT'nin mali durumu hakkında farklı görüşler bulunmakla birlikte, kesin değerlendirmeler için resmi raporların ve açıklamaların incelenmesi önerilir.
    5 kaynak
    İETT'nin gelecek planlarından bazıları şunlardır:
    • Akıllı ulaşım sistemleri: Yolculara gerçek zamanlı bilgi sunarak toplu taşıma araçlarının nerede olduğunu, ne zaman geleceklerini ve tahmini varış sürelerini öğrenmek için mobil uygulamalar geliştirmek 3.
    • Elektrikli araçlar: Çevre dostu olmak amacıyla elektrikli otobüslerin sayısını artırmak ve 2030 yılına kadar sıfır emisyon hedefiyle hareket etmek 34.
    • İntermodal ulaşım: Metro, tramvay ve deniz yolu ulaşımını otobüs hatlarıyla birleştirerek, tek bir biletle çeşitli ulaşım araçlarının kullanılmasını sağlamak 3.
    • Sürdürülebilir Hareketlilik Eğitim Merkezi Projesi: Gençlere ve öğrencilere ulaşım alanında farkındalık kazandırmak amacıyla özel olarak tasarlanmış bir eğitim otobüsü ile İstanbul'daki eğitim kurumlarındaki 1 milyon öğrenciye ulaşmak 4.
    • Yeni metro hatları: Sefaköy-Beylikdüzü, Esenler Nostaljik Tramvay, Yıldız-Kabataş gibi yeni metro hatlarının yapımını planlamak 2.
    5 kaynak