• Amerikan menşeli TPI Kompozit’in İzmir Çiğli ve Menemen’de bulunan iki fabrikasında çalışan 2 bin 300’ü aşkın işçi, toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin sonuçsuz kalması üzerine greve çıktı. 
    1
    13 Mayıs
    16 Ocak'ta başlayan ve beş ayrı toplantı ile bir arabuluculuk sürecine rağmen tıkanan TİS görüşmelerinde, işçilerin yüzde 120 oranındaki insanca yaşam talebine karşılık, TPI Kompozit yönetiminin yüzde 30'luk zam teklifinde diretmesi, grevin fitilini ateşleyen temel neden oldu. 
    2
    13 Mayıs
    Petrol-İş Sendikası İzmir Şubesi, Çiğli’de fabrika önünde basın açıklaması gerçekleştirdi. 
    3
    13 Mayıs
    Basın açıklamasına, Türk-İş Ege Bölge Başkanı Hayrettin Çakmak, Petrol-İş Genel Başkanı Süleyman Akyüz ve Türk-İş’e bağlı sendikaların temsilcileri katıldı. 
    4
    13 Mayıs
    TPI’nin T1 ve T2 fabrikalarında çalışan 2 binden fazla işçi üretimi durdurarak grev çadırı kurdu. 
    5
    14 Mayıs

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye'de otomotiv yan sanayi sektöründe grevler, genellikle toplu sözleşme görüşmeleri çerçevesinde yönetilir. Grev kararı, sendikalar ve işverenler arasında anlaşma sağlanamadığında alınır 23.
    Süreç şu şekilde işler:
    1. Toplu Sözleşme Görüşmeleri: Türk Metal Sendikası ve Birleşik Metal sendikaları gibi sendikalar, işverenler adına MESS (Metal Sanayicileri İşverenleri Sendikası) ile toplu iş sözleşmesi görüşmelerine başlar 3.
    2. Anlaşma Sağlanamaması: Görüşmelerde anlaşma sağlanamazsa, sendikalar grev kararı alır 23.
    3. Etki ve Sonuçlar: Grevler, otomotiv üretiminde aksamalara yol açabilir ve bu durum hem iç pazar hem de ihracat üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir 15.
    Örnekler:
    • 2020 yılında Tofaş, Oyak Renault gibi fabrikaların da içinde bulunduğu 200 işyerinde 130 bin işçi için grev kararı alınmıştır 24.
    • 2024 yılında TOFAŞ ve Ford Otosan gibi büyük üreticilerde grev kararı alınmıştır 3.
    5 kaynak
    Jantsa çalışanlarının talepleri arasında insanca yaşayacakları bir ücret ve iki yıllık sözleşme bulunmaktadır 2.
    Ayrıca, işçiler iş kazalarının önlenmesi ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi taleplerini de dile getirmektedir 3.
    Birleşik Metal-İş Sendikası, Jantsa işçilerinin ortalama saat ücreti ortalamasının sektörde çalışan diğer işçilerin altında olduğunu belirtmektedir 5.
    Grev kararı, işverenin son teklifinin işçilerin talebinin altında kalması nedeniyle alınmıştır 2.
    5 kaynak
    Jantsa'da grev kararı, toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde işverenin, işçilerin talebinin altında bir teklif sunması nedeniyle alındı 24.
    Birleşik Metal-İş Sendikası, taleplerin kabul edilmemesi halinde 28 Mayıs 2025'te grevin başlayacağını duyurdu 12. Ancak, yapılan grev oylamasında işçilerin çoğunluğu greve "hayır" oyu verdi ve grev ihtimali ortadan kalktı 35.
    5 kaynak
    Jantsa'daki grevin otomotiv sektörüne olası etkileri şunlar olabilir:
    • Üretim Durması: Jantsa'nın üretiminin durması, yurt içi otomotiv sektörüne ve ihracata doğrudan etki edebilir 1.
    • Tedarik Sıkıntıları: Jantsa'nın geniş tedarik zinciri göz önünde bulundurulduğunda, olası bir grev iç piyasada tedarik sıkıntılarına yol açabilir 1.
    • İhracat Performansı: Grev, ihracat performansında düşüşe neden olabilir 1.
    Grevin etkileri, üretim ve ihracatın ne kadar süre duracağına bağlı olarak değişebilir 4.
    5 kaynak