• Sosyal Güvenlik Başuzmanı İsa Karakaş, Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES) ile ilgili kıdem tazminatı tartışmalarına yanıt verdi. 
    1
    17 Eylül
    2026'da hayata geçirilmesi planlanan Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES) tartışmaları sürerken Sosyal Güvenlik Başuzmanı İsa Karakaş, kıdem tazminatının kaldırılacağına dair iddiaları net bir dille reddetti. 
    2
    16 Eylül
    Karakaş, hükümetin TES'i hayata geçirmek istemesindeki temel amacın ise ülke tasarruflarını artırmak ve gelecekte emekli maaşlarında yaşanması muhtemel düşüşlerin önüne geçmek olduğunu belirtti. 
    3
    16 Eylül
    Karakaş, konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, TES'in önceki OVP'lerde de yer aldığını ancak hayata geçirilemediğini vurguladı. 
    4
    16 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Emekli maaşlarındaki düşüşleri önlemek için Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından bir çalışma başlatılmıştır 23. Bu çalışmanın amacı, 2024 ve 2025 yıllarında emeklilik dilekçesi verenlerin aylıkları arasındaki yüksek farkın giderilmesidir 23.
    Emekli maaşlarındaki düşüşü önlemek için önerilen formül:
    • "2024 yılında güncelleme katsayısı 1,8616 olarak uygulanır" şeklinde bir düzenleme yapılması 3. Bu düzenleme sayesinde, e-Devlet'te görünen emekli aylıkları ocak ayında erimeyecek ve herkes düşüşten korunmuş olacak 3.
    Bu düzenlemenin detayları ve ne zaman uygulanacağı, TBMM'nin 1 Ekim 2024'te açılmasından sonra netleşecektir 2.
    Ayrıca, 2025 yılının son çeyreğinde devreye alınması planlanan Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES) ile çalışanların emekli olduktan sonra maaşlarının düşmesi önlenerek ikinci bir emeklilik hakkına sahip olması amaçlanmaktadır 5.
    5 kaynak
    Önceki Orta Vadeli Programlarda (OVP) Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi'nin (TES) yer almamasının nedeni, sistemin yürürlüğe girememesi ve işçi-işveren mutabakatının sağlanamaması olarak belirtiliyor 2.
    Sosyal Güvenlik Başuzmanı İsa Karakaş, önceki OVP'lerde 2024 ve 2025 yıllarında yürürlüğe girmesi planlanan TES'in, bu tarihlerde hayata geçmeyeceğini ifade ettiğini, çünkü hem işçi hem de işveren kesiminden sisteme karşı çıkış olduğunu dile getirdi 2.
    Yeni Orta Vadeli Program'da ise TES'in 2026 yılının ikinci yarısında uygulamaya konması hedefleniyor 14.
    5 kaynak
    Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES), çalışan, işveren ve devlet katkıları üzerine kurulu bir sistemdir 13.
    Sistemin çalışma şekli şu şekildedir:
    • Çalışan katkısı 23. Çalışanlar, brüt maaşlarının belirli bir oranını (örneğin %3) TES’e prim olarak öderler 23.
    • İşveren katkısı 23. İşverenler de çalışanlarının ödediği bu primlere eşdeğer bir katkıyı çalışanların TES hesaplarına yatırır 23.
    • Devlet katkısı 23. Devlet de çalışanların yatırdığı primlerin belirli bir yüzdesi (örneğin %30) kadar ek katkı sağlar 23.
    Emeklilik şartları:
    • En az 10 yıl boyunca prim ödeme şartı aranır 23.
    • Çalışanların en az 56 yaşında olması gerekir 3.
    Avantajlar:
    • Ek gelir imkânı 3. Çalışanlar, emeklilik dönemlerinde ek gelir elde edebilir 3.
    • Yaşam kalitesinin korunması 3. Çalışanların emeklilikte yaşam standartlarını sürdürebilmeleri sağlanır 3.
    • Tasarruf artışı 3. Hane halkı tasarrufları artacağı için ülke ekonomisinin dayanıklılığı artar 3.
    TES’in 2025 yılının son çeyreğinde yürürlüğe girmesi planlanmaktadır 3.
    Sistemle ilgili detaylar, yasal düzenlemelerin tamamlanmasına bağlı olarak değişebilir.
    5 kaynak
    Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES), ülke tasarruflarını şu yollarla artırmayı hedefler:
    • Çalışan katkıları: Çalışanlar, maaşlarından en az %3 oranında katkı payı öder 123.
    • ** İşveren katkıları**: İşverenler, çalışanların ödediği primlere eşdeğer bir katkıyı TES hesaplarına yatırır 123.
    • Devlet katkıları: Devlet, çalışan katkısının belirli bir yüzdesi kadar ek katkı sağlar 123.
    • Kısmi çekim hakkı: Acil durumlarda (ilk konut alımı, evlilik, ağır hastalık gibi) birikimlerin belirli bir oranı çekilebilir 14.
    Bu sistem, bireylerin uzun vadeli finansal refahını yapısal garantilerle koruma altına almayı ve hane halkı tasarruf oranlarını artırmayı amaçlar 125.
    5 kaynak
    Kıdem tazminatının kaldırılmamasının nedeni, kazanılmış bir hak olarak kabul edilmesidir 12. Sosyal Güvenlik Başuzmanı İsa Karakaş, kıdem tazminatının asla ortadan kaldırılmayacağını ve bu tür bir değişikliğin söz konusu olmadığını belirtmiştir 12.
    Ayrıca, işverenlerin ek prim yüküne sıcak bakmaması da bu kararın alınmasında etkili olmuştur 12. Mevcut durumda, işverenler SGK primleri ve işsizlik sigortası dahil olmak üzere %37,75 oranında bir yük altındadır ve bu oranın artırılması öngörülmemektedir 12.
    5 kaynak