• Buradasın

    TBMM'de 2026 Yılı Bütçe Görüşmeleri Başladı

  • TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Hazine ve Maliye Bakanlığının 2026 yılı bütçesinin görüşmelerine başlandı. 
    1
    6 Kasım
    Komisyon, AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Muş'un başkanlığında toplandı. 
    2
    6 Kasım
    Plan ve Bütçe Komisyonunda bugün Hazine ve Maliye Bakanlığının 2026 yılı bütçesinin yanı sıra Gelir İdaresi Başkanlığı, Türkiye İstatistik Kurumu, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Sermaye Piyasası Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Kamu İhale Kurumu, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun bütçe, kesin hesap ve Sayıştay raporları; Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Yatırımcı Tazmin Merkezi ile Bankalararası Kart Merkezi AŞ'nin Sayıştay raporları görüşülecek. 
    3
    6 Kasım
    Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Bakanlığının bütçesine ilişkin sunumuna başladı. 
    4
    6 Kasım

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2026 yılı için Gelir İdaresi Başkanlığı'nın bütçesi 70,6 milyar lira olarak teklif edilmiştir 125.
    5 kaynak
    Mehmet Şimşek'in bütçe sunumu, çeşitli konuları kapsamaktadır:
    • Tasarruf tedbirleri: "Tasarruf Tedbirleri Bilgi Sistemi" ile 257 kamu idaresinin yakından takip edildiği ve 1958 harcama biriminde denetim gerçekleştirildiği belirtilmiştir 12.
    • Bütçe açığı: 2026 yılı için bütçe açığının GSYH'ye oranla %3,5 olarak hedeflendiği ifade edilmiştir 14.
    • Harcamalar: Faiz hariç harcamalarda 2025 yılına göre 0,7 puanlık bir artış öngörüldüğü belirtilmiştir 13.
    • Vergi düzenlemeleri: Vergi ve harçlardaki güncellemelerin yeniden değerleme oranı yerine enflasyon hedeflerini dikkate alarak daha düşük oranda yapılmasının planlandığı açıklanmıştır 13.
    • Ekonomik büyüme: 2025 yılında 2024'e benzer ılımlı bir büyüme beklendiği ifade edilmiştir 13.
    • Dezenflasyon süreci: Sıkı para politikası, destekleyici maliye politikası ve arz yönlü tedbirlerle dezenflasyon sürecinin devam edeceği belirtilmiştir 23.
    5 kaynak
    Bütçe görüşmeleri şu şekilde yapılır:
    1. Bütçe Çağrısı ve Rehberlerin Yayımlanması 14. Temmuz ayında Bütçe Çağrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi ile Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi yayımlanır 4.
    2. Kamu İdarelerinin Tekliflerini Hazırlaması 34. Kamu idareleri, stratejik planları ve rehberlerde belirtilen esaslar çerçevesinde bütçe tekliflerini hazırlar ve Eylül ayı sonuna kadar ilgili bakanlıklara gönderir 34.
    3. Bütçe Görüşmeleri 34. Harcamacı kurumların bütçe tekliflerine son şekli, Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından verilir 3. Gelen teklifler, bütçe çağrısı ve rehberde belirtilen ilke ve standartlara uygunluğu açısından incelenir 3.
    4. Komisyon Görüşmeleri 35. Plan ve Bütçe Komisyonu, bütçe yasa tasarısı üzerinde teknik inceleme yapar 3. Merkezi yönetim bütçesine dahil kuruluşların bütçe tasarılarını tek tek görüşür 3.
    5. Genel Kurul Görüşmeleri 35. Genel Kurulda bütçenin bütünü üzerine görüşmeler yapılır, maddeler, gider ve gelir cetvelleri görüşülüp oylanır 3.
    6. Yasalaşma 35. Genel Kuruldaki görüşmelerin ardından bütçe, açık oya sunulur ve kabul edilirse TBMM tarafından kabul edilmiş olur 3. Ardından onay için Cumhurbaşkanlığı'na gönderilir 3.
    Bütçe görüşmeleri sırasında milletvekilleri, gider artırıcı veya gelir azaltıcı önerilerde bulunamaz 34.
    5 kaynak
    Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) bütçesi, genel bütçeden yapılacak Hazine yardımları, taşınır ve taşınmaz malların satışı, kiraya verilmesi ve işletilmesinden elde edilen gelirler, bağış, yardım, vasiyet ve sair gelirler, proje ve araştırma gelirleri, gelirlerin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler ile diğer gelirlerin toplamı ile belirlenir 4.
    TÜİK, 2021 yılında yapılan düzenleme ile özel bütçeli, kamu tüzel kişiliğine haiz ve Hazine ve Maliye Bakanlığı ile ilişkili bir kurum haline getirilmiştir 4.
    5 kaynak
    Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın bazı görevleri:
    • Maliye ve ekonomi politikalarının hazırlanması ve uygulanması 12.
    • Devlet hesaplarının tutulması ve saymanlık hizmetlerinin yapılması 24.
    • Devlet gelirleri politikasının oluşturulması ve izlenmesi 12.
    • Hazine işlemleri, kamu finansmanı ve devlet iştiraklerinin yönetilmesi 12.
    • Suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi 12.
    • Finansal piyasalara ilişkin gelişmelerin izlenmesi ve değerlendirilmesi 24.
    • Kamu harcamalarında etkinlik ve verimliliğin sağlanması 2.
    • Uluslararası kuruluşlarla işbirliği yaparak stratejiler geliştirilmesi 2.
    • Bakanlıklar ve kamu kurumlarıyla bilgi alışverişi ve koordinasyonun sağlanması 24.
    Ayrıca, bakanlık kanunlarla veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle verilen diğer görevleri de yerine getirir 2.
    5 kaynak