• Hazine ve Maliye Bakanlığı, Eylül–Kasım dönemine ilişkin iç borçlanma stratejisini açıkladı. 
    1
    29 Ağustos
    Bakanlık açıklamasına göre, söz konusu dönemde 614,1 milyar lira tutarındaki iç borç servisine karşılık 823,2 milyar lira iç borçlanma gerçekleştirilecek. 
    2
    29 Ağustos
    Eylül ayında 346 milyar liralık iç borçlanma planlanıyor Eylül ayında 255,7 milyar liralık iç borç servisi yapılması beklenirken, 346 milyar liralık iç borçlanma öngörülüyor. 
    3
    29 Ağustos
    Eylül de 290,1 milyar lira, Ekim de 373,1 milyar lira ve kasımda 229,8 milyar lira ödeme yapılacak. 
    4
    29 Ağustos
    Bu dönemde 11 tahvil ihalesi, 4 kira sertifikası doğrudan satışı ve 3 hazine bonosu ihracı planlanıyor. 
    5
    29 Ağustos

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kira sertifikası doğrudan satışları, Hazine'nin doğrudan satış yöntemi ile gerçekleştirdiği bir ihraç türüdür 14. Bu yöntemde, senetlerin başlangıçta kime ve ne kadar satılacağı bellidir 14.
    İşlem süreci:
    1. Kamu kurumları, bankalar veya diğer finansal kuruluşlar, senet taleplerini Hazine'ye iletir 14.
    2. Hazine, bu talepleri değerlendirerek piyasa koşulları çerçevesinde senedin getirisini belirler 14.
    3. Karşı tarafla mutabakat sağlanarak senet ihracı gerçekleştirilir 14.
    Özellikler:
    • Doğrudan satış yöntemiyle ilk olarak yurt içi ve yurt dışı kurumsal yatırımcılara yönelik TL kira sertifikası ihracı yapılmıştır 4.
    • 2017'den itibaren bireysel yatırımcılara, 2019'dan itibaren ise kurumsal yatırımcılara yönelik de kira sertifikası doğrudan satışları başlamıştır 4.
    • Bu yöntem, ihale sistemi kadar şeffaf sayılmaz çünkü ihaleye çıkılmaz ve senetlerin kime satılacağı önceden bilinir 4.
    5 kaynak
    İç borç servisi ve iç borçlanma arasındaki ilişki, iç borç servisinin iç borçlanmanın bir sonucu olmasıdır 12.
    İç borç servisi, iç borçlanma için yapılan anapara ve faiz ödemelerinin toplamından oluşur 1. İç borçlanma ise, kamu gelir ve giderleri arasındaki gelir aleyhine dengesizlik nedeniyle ortaya çıkan açığın finansman yöntemlerinden biridir 3.
    İç borç servisi ile iç borç çevirme oranı arasında da bir ilişki vardır 2. İç borç çevirme oranı, borç servisi için ne kadar borçlandığını gösteren orandır 5. Borç servisinin yüksek olduğu ve yeniden borçlanmaya yeteri kadar talep gelmediği durumlarda, iç borç çevirme oranı artar 2. Bu durum, piyasada Türk lirasına olan talebi artırarak iç borçlanma faiz oranları üzerinde baskı oluşturabilir 2.
    5 kaynak
    İç borçlanma stratejileri, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından makroekonomik istikrar ve finansal sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda belirlenir 1. Bu süreçte dikkate alınan bazı faktörler şunlardır:
    • Borç maliyeti ve risk: Düşük maliyetle ve uygun risk seviyesinde borçlanma hedeflenir 2.
    • Piyasa koşulları: Borçlanma planı, piyasa koşullarına ve ekonomik gelişmelere göre dinamik bir şekilde yönetilir 5.
    • Finansman ihtiyacı: Devletin bütçe açıklarını finanse etmek ve kamu harcamalarını karşılamak için gereken fon miktarı göz önünde bulundurulur 34.
    • Vade yapısı: Kısa vadeli, orta vadeli ve uzun vadeli borçlanma seçenekleri değerlendirilir 4.
    Ayrıca, maliye bakanlığı ve merkez bankası arasında yakın koordinasyon gereklidir 2.
    5 kaynak
    Kamuya satışların iç borçlanmaya etkisi, Hazine'nin iç borçlanma stratejisine bağlı olarak değişir. Örneğin, Hazine'nin Eylül 2025 iç borçlanma stratejisinde, 47 milyar liralık iç borçlanmanın kamuya satışlardan sağlanması planlanmaktadır 1.
    Kamuya satışların iç borçlanmaya olumlu etkileri:
    • Para arzının artması 2. Merkez Bankası'ndan borçlanarak parasal taban artışı sağlanabilir 2.
    • Likidite kolaylıkları 5. Artan borç miktarı, Merkez Bankası'nın açık piyasa işlemlerini daha etkin kullanmasını sağlar 25.
    Olumsuz etkiler:
    • Özel sektörün dışlanması 4. Kamunun özel kesim fonlarını azaltması, özel sektörün kaynak kullanımını zorlaştırabilir 4.
    • Faiz oranlarının yükselmesi 2. Özel kesim yatırım harcamalarını olumsuz etkileyebilir 2.
    5 kaynak
    Hazine bonosu ve tahvil arasındaki temel farklar şunlardır:
    • Vade süresi: Hazine bonoları kısa vadeli (1 yıldan kısa), tahviller ise uzun vadeli (1 yıl ve üzeri) yatırım araçlarıdır 123.
    • Faiz ödemeleri: Bonolar genellikle daha sık (örneğin, her 3 ayda bir), tahviller ise daha az sıklıkta (genellikle yılda bir kez) faiz ödemesi yapar 1.
    • Getiri ve risk dengesi: Bonolar genellikle daha düşük getiri ve risk sunarken, tahviller daha yüksek getiri potansiyeline sahiptir, ancak bu durum beraberinde daha yüksek risk de getirebilir 12.
    • İşlem fiyatları: Devlet tahvillerinin işlem fiyatları genellikle daha istikrarlıdır, çünkü daha uzun vadelidirler 1.
    • Vergi durumu: Hazine bonolarının vergi avantajları, devlet tahvillerine kıyasla daha avantajlıdır 1.
    5 kaynak