Arama İpuçları

Bir Yandex kullanıcısı, arama satırına bir sorgu yazmaya başladığında Yandex, kullanıcının girmiş olduğu harflerle başlayan ve gerekirse yazım hatalarının da düzeltilmiş olduğu birkaç adet en popüler sorgu önerisi gösterir. Kullanıcıya önemli ölçüde zaman tasarrufu sağlayabilen bu tür önerilere “arama ipuçları” denir.

İpuçlarının hazırlanması

Sözkonusu Yandex arama ipuçlarının kaynağını teşkil eden veritabanı, kullanıcıların Yandex’e sordukları tüm sorguların filtrelenmesi sonucunda ve gerektiğinde ilgili ansiklopedik makalelerin başlıklarıyla müzik parçaları isimlerinin ve ayrıca sorgunun konusuna uygun olabilecek diğer web içeriklerinin eklenmesiyle oluşur. Gelen sorgular, her biri kendine özgü belirli şartlara göre eleme işlemini yapmak üzere ondan fazla filtreden geçirilir. Bu suretle çok seyrek yapılan sorgular veya küfürlü sorgular elenir, geri kalan sorgulardaki yazım hataları düzenlenir. Yine de, bütün bu işlemlerden sonra iyice arındırılmış bir veritabanının hâlâ yüz milyonlarca sorgu içerdiğini unutmayalım.
Geri kalan sorgular, birbirine benzerliğine göre farklı gruplara ayrılır. Büyük özen gerektiren bu tür gruplama işlemi sırasında iki sorgunun aynı grupta olması için bunların hem sözsel benzerliği olması, hem de benzer arama sonuçlarına götürmesi gerekmektedir.
Yandex’e sürekli olarak yeni sorgular geldiği için sorgular veritabanı da en az günde bir olmak üzere sürekli yenilenerek eskimiş sorgular kaldırılır ve yerine yeni gelen güncel sorgular gelir.
Özellikle kısa süre önce ortaya çıkan ve en fazla kullanıcı ilgisini çeken “son dakika haberleri” hakkında bilgi almak isteyen kullanıcılara güncel arama ipuçlarını sağlamak üzere Yandex’in ayrıca yarım saatte bir yenilenen özel bir “hızlı veritabanı” da vardır. Buna dahil edilecek “sıcak” sorguların tespiti, kullanıcı kitlesinin belirli bir konuya ilgisinin ve o konuya dair yeni haberlerin ve sosyal medyadaki yazıların sayısının ne kadar arttığının saptandığı çok komplike bir seçim formülüne göre yapılır.
Öbür taraftan, örneğin [Wikipedia] gibi belirli bir web sitesi bağlantısının sunulmasıyla en iyi yanıtlanabilen sorguları gösteren Yandex, kullanıcıya arz ettiği arama ipuçlarını otomatik olarak tr.wikipedia.org gibi konuya uygun web bağlantılarıyla tamamlar.

İpuçlarını sunma işlemi

Kullanıcı sorgusunu yazdıkça, Yandex ona ortalama olarak on ipucu seçeneği sunar. Böylelikle Yandex, her gün kullanıcılarına toplam bir milyardan fazla kere arama ipucu gösterir.
Yandex arama motounun kullanıcıya sunduğu web arama sonuçları sayfasının içeriğinin, kullanıcının bulunduğu bölgeye göre değiştiği gibi; Yandex’in kullanıcıya sunduğu arama ipuçları da ilgili bölgede yaşayan kullanıcılardan gelen sorgularla belirlendiği için farklı coğrafi bölgeler veya şehirler için farklı sonuçlar olabilir.